Trip vier

9 juni 2020 - Borger, Nederland

Trip 4

19 mei waren we weer terug en de volgende dag dus naar de kapper en 21 mei was het Hemelsvaartdag. Veel mensen vakantie en daarom hadden wij besloten om thuis te blijven.
Ook mijn verjaardag (na elf jaar eindelijk een keer thuis!) en een week erna de verjaardag van onze zoon waar we dit jaar bij konden zijn na vele jaren (op afstand!) . Dan nog de pinksterdagen er achter aan. Thuis was het ook goed toeven, mooi weer en heel wat afgefietst.

Maar dinsdag 2 juni vertrokken we voor trip 4 naar Drenthe.
Nu weer de Afsluitdijk en via Sneek en Groningen op Assen aan.
Een binnenweg, de N34 (Hunebed Highway!) genomen en in Borger beland.
Ook hier een camperplaats waar iedereen een voorbeeld aan kan nemen.
Alles piekfijn voor elkaar maar ook hier geen sanitair vanwege de Corona.
Als het goed is gaan de sanitaire voorzieningen op 1 juli weer open, op campings en camperplaatsen.
Het was prachtig weer en deze middag heerlijk in de schaduw gezeten want het was warm
Ik had nog nooit Hunebedden gezien en dat was ook het doel van deze trip.
De volgende dag dus een fietstocht gepland langs diverse Hunebedden die hier zijn.
Ze zijn zo'n 5000 jaar geleden gebouwd door het Trechterbekervolk dat hier toen woonden.
De grote stenen zijn hier 150.000 jaar geleden met de IJstijd meegekomen vanuit Scandinavië.
We kwamen langs Drouwen waar 9 Hunebedden liggen waarvan we er twee gezien hebben.
Dan naar Borger waar een Hunebedcentrum is en een soort Zuiderzeemuseum, maar dan uit de Steentijd. Daar kon je niet in, moest van tevoren kaartjes online bestellen. Maar hier ligt wel het grootste Hunebed van 23 meter lang. Dus dat bekeken en weer verder gereden
De volgende dag hadden we wel een fietsroute op de planning staan maar regenbuien gooide roet in het eten. Ook ging de lange broek weer aan!
Wel twee keer op de fiets naar Borger geweest dat behoorlijk op de toeristen afgestemd is.
Rondom zijn er vakantieparken, campings en camperplaatsen. Een plaats van bijna 4800 inwoners met drie supermarkten, terrasjes en restaurants. Maar niet een plaats met oude gebouwen. Alleen de toren van de kerk is uit de 14e eeuw, de kerk zelf uit 1826 omdat de vorige door bouwvallige staat afgebroken is.
De fietsen weer in het fietsenhok gezet waar je ze ook kunt opladen, service!
Vrijdag ook diverse buien en wederom het Scrabbelspel gepakt, nu staat Bep met 3-0 voor!
Nog wel een stuk gewandeld maar niet te ver vanwege de buien.

Zaterdag hebben we weer een fietstocht gemaakt. Door een natuurgebied waar ook een antenneveld staat om geluiden uit het heelal op te vangen.
Door het dorp Buinen zo op Exloo aan. Dan door een bos op Borger aan waar halverwege ook een Hunebed stond. In Borger de nodige boodschappen meegenomen en we hadden er weer 30km opzitten. De fietsen weer in de stalling en de accu's in de opladers.

Zondag een dag met veel buien maar ook de zon er tussen door waar we buiten konden zitten maar leken net weermannetjes want na even buiten te hebben gezeten kwam er weer een bui dus dat maar opgegeven. Ook het Scrabbelspel tevoorschijn gehaald en de stand is op het ogenblik 4-2 voor Bep.
Vandaag ook maar besloten om toch maar een blog te maken, maar dan in verkorte vorm en niet elke dag. Dus daar ook een tijdje mee bezig geweest. We konden wel buiten thee drinken want is de zon is het lekker. Het duurde niet lang want om 17.15 betrok de lucht weer en zijn we naar binnen gegaan.
Het een plaats in het restaurant besproken en daar dus gegeten. Eenvoudig, maar wel (te) veel en ook lekker. IJs toe wat ook erg veel was.
Dus dik en rond op de camper aan en TV gekeken.

Maandag 8 juni.
Wat bewolkt maar wel droog. Vandaag zouden we de uitgestelde fietsroute gaan rijden. Maar eerst miezerde het nog wat maar na de koffie was het droog en hebben we de fietsen uit de stalling. gehaald. Eerst naar Borger en dan langs een kwelmoeras. Dan een stuk langs een kanaal met prachtige huizen aan de overkant. Door een stuk bos kwamen we op het Schapenland.
Een grote heide met in de verte een kudde schapen. Maar die hebben wij wel meer gezien bij ons in Waterland, oa bij Johan en Liesbeth.
Daar ook op een bankje wat gedronken en gegeten en verder door een bos op Odoorn aan. Mooi plaatsje en halverwege Valthe links af naar "het Eppies bergje" Dat is een grafheuvel uit 2500 v Chr De heuvel bleef lange tijd begraafplaats en werd opgehoogd. Na 1200v Chr stopten ze met begraven en werden de doden gecremeerd. Rondom de grafheuvel moet een groot urnenveld geweest zijn. Eppies Bargje is vernoemd naar Egbert (Eppie) Vos, de eigenaar van het stuk grond, die zich daar op die heuvel verhangen zou hebben. Nu staan er eikenbomen op.
Via Valthe naar Exloo. Daar is ook een monument van het bezoek van Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik op 4 juli 1907 aan de veenafgravingen. Waren met de trein naar Valthe gekomen. Bij de aanleg van dit deel van het Staatsbos, tussen Valthe en Exloo, werd de eerste boom geplant  bij de geboorte van Beatrix op 31 jan. 1938 waarbij een veldkei met de naam van Beatrix ligt.
Ook hier langs het fietspad hunebedden die wij links lieten liggen.
Ook na Exloo door de bossen naar Borger. Rechtstreeks naar de camperplaats waar we om half drie arriveerden. Fietsen in de stalling en onze zitvlakken even op de zachte kussens van de camper neergevlijd! Het blijft wat bewolkt en winderig dus drinken we de thee binnen. En om 5 uur ook het wijntje. Er was weinig op TV dus besloten om ook foto's op het blog te zetten van de eerste drie trips. Had toevallig de foto's op een stick staan die ik mee had!

1. Diane Honingh:
    11 juni 2020
    Zo krijgen we ook nog een beetje vaderlandse geschiedenis!