De eerste drie reisjes

7 juni 2020 - Borger, Nederland

Hier even een kort verslag van de reisjes die we dit jaar noodgedwongen gemaakt hebben.
Dit jaar hadden wij de reis besproken bij de ACSi om een groepsreis naar Turkije te maken.
Op 17 april vertrekken en dan door Duitsland, Oostenrijk en Slovenië. Op 4 mei zouden wij in Zagreb ons vervoegen bij de groep en vandaar zou de reis naar Turkije beginnen.
We hadden er zin in maar het Corona virus gooide roet in het eten en de reis werd geannuleerd.
Veel gesloten maar wij hebben een camper waar we zelfvoorzienend zijn, dwz alle sanitaire handelingen kunnen in de camper gebeuren.
Trip 1
Dus zijn wij op 19 april vertrokken naar Friesland, stukje Nederland waar de minste besmettingen waren. Naar een camperplaats in Brantgum, een plaatsje tussen Dokkum en Holwerd. Het was mooi weer, alleen stond er een straffe wind. Maar met onze elektrische fietsen nog heel wat toertjes gemaakt door het mooie Friesland. Veel dorpjes langs gereden waar de kerk heel vaak op een terp staat. Dit vanwege de vele overstromingen die er vroeger geweest zijn. Op Vrijdag 24 april zijn we via Hindeloopen, Urk en de zuidkant van Schokland naar huis gereden.

Trip 2
Het weekend en Koningsdag thuis gebleven, konden we ook een keer de vlag uitsteken!
Maar op maandag 28 april weer vertrokken, nu naar Groningen over de dijk Enkhuizen-Lelystad.
Via Kampen, Zwolle, Assen richting Veendam waar we op de camperplaats in Onstwedde om 3 uur aankwamen. Deze boer had het goed voor elkaar. Er konden 30 campers staan en ook hier is net als overal het sanitair gesloten.
Ook hier was het best fris maar we hebben best mooie tochtjes op de fiets gemaakt. Ook wij wisten niet dat het hier ook erg mooi is, mooie fietspaden en erg rustig en vriendelijke mensen.
Bourtange, kasteeltje in Wedde en ook Bellingwolde doorgefietst waar prachtige boerderijen staan, het lijken wel kleine kasteeltjes.
Donderdag 1 mei vertrekken we daar en maken een tour door de provincie Groningen.
We doen het dorpje Krewerd aan, het plaatsje waar onze buurvrouw Herma geboren is.
Mooi kerkje, uit 1280, en daar even rondgelopen.
Daarna bovenlangs en zouden nog naar het Lauwersmeer maar het begon flink te regenen en de toer bijgesteld en op de camperplaats in Doezum gaan staan.
De volgende dag, 2mei, op huis aan, over de Afsluitdijk waar ze nog steeds aan het werk zijn. Onderweg nog gegeten en even boodschappen in Volendam gedaan. We waren om 3 uur thuis.

Trip 3
Dan weer een paar dagen thuis en na dodenherdenking en bevrijdingsdag ( konden we de vlag weer uitsteken!) zijn we op 6 mei wederom vertrokken, nu naar Overijssel.
Nu via de A1 en bij Hoevelaken links af naar Zwolle. Dan richting Ommen en daar vlak bij ligt Den Ham. Ook hier een boer die gestopt is en een prachtige camping en camperplaats heeft. Voor de 20 campers  die er kunnen staan zijn de voorzieningen ook perfect. Alleen de sanitaire voorzieningen kunnen we niet gebruiken maar die hebben we aan boord.  Ook op de camping zijn zo'n 40 plaatsen.
Ook hier is de omgeving prachtig, we zaten in de Regge Vallei en aan de voet van de Lemelerberg.
Ook hier heel veel gefietst en we hadden het weer mee. Mooie boerderijen, huizen, bossen, heide, landerijen, riviertjes, van alles wat. Veel fietspaden en met de fietsknooppunten in het makkelijk om een route uit te zetten en om te volgen.
Ommen is een leuk stadje net zoals Den Ham met zijn muziektent op de Brink. Ook een kasteeltje, Eerde, dat in bezit is door de familie van Pallandt.
Ook maken we afspraken bij de kapper want Mark Rutte heeft die vanaf 11 mei weer vrij baan gegeven onder bepaalde voorwaarden.
Dinsdag 12 mei verhuizen we naar Reutum, een plaatsje dat dicht bij Tubbergen en Weersloo ligt.
Ook hier een mooie camperplaats, Eikenhof, waar ook de Corona regels gelden. Ook hier een mooie streek zo tussen Tubbergen, Borne, Almelo en Oldenzaal. Hier ook veel geschiedenis vanuit de 80 jarige oorlog. De kerken werden allemaal Hervormd maar Lodewijk Napoleon herstelde dit in 1809 zodat de kerken weer Rooms Katholiek werden. Dit omdat er veel meer katholieken waren dan hervormden die de kerk niet onderhouden konden.
Ook hier veel gefietst en de meeste plaatsjes in de buurt bezocht via de fietsknooppunten.
Ook dit is een hele mooie streek waar je fijn fietsen kan. Het is natuurlijk een genot dat we alle twee een elektrische fiets hebben anders is een excuus om niet te gaan snel gemaakt!
Maandag 18 mei vertrekken we uit Reutum en willen nog een keer naar Schokland, nu om de noordkant te gaan bekijken waar ook nog wat historie van Bep ligt.
Zo veel mogelijk binnendoor en komen zo rond etenstijd in Ens aan.
Hier ook op een camperplaats waar de eigenaars het ook goed voor elkaar hebben.
Na het eten gaan we op de fiets naar de noordkant van Schokland. Mooi weer en als we er zijn zien we de Vuurtoren en Vuurtorenwachtershuis. Daarnaast staat een hek met alle voorkomende achternamen die toen in 1854 het eiland moesten verlaten. Ook Bep haar achternaam staat daar omdat haar voorouders van Schokland kwamen en toen naar Vollenhoven moesten verhuizen. Anderen gingen naar Volendam en Kampen. Ook een oudere man gesproken die net langs kwam fietsen en heel toevallig met een familielid van Bep op school gezeten had!
Daarvandaan weer terug naar de camper en nog even lekker op een luw plekje in de zon gezeten.
De volgende dag op huis aan, via de dijk Lelystad- Enkhuizen en nu weer gezien hoe de Markerwadden aan het groeien zijn. Waren om half één weer thuis en konden de volgende dag alle twee ons hoofd weer fatsoeneren bij de kapper.
Omdat het een regendag is (7 juni) heb ik toch maar besloten om een kort verhaaltje te maken van onze voorjaarsreisjes die ons tot nog toe prima bevallen. Heb geen foto's van deze drie ritten want die zijn thuis
Probeer een verhaaltje te maken van trip 4 maar dat komt later.

1. Dirk Molenaar:
    7 juni 2020
    Ik dacht al zouden ze nog op reis zijn
    Ja dus even goed een leuk idee
    Nederland heeft ook mooie plekjes zeker waar jullie geweest zijn
    Ik wacht op het volgende verslag
  2. Diane Honingh:
    7 juni 2020
    Leuk pa!
  3. Anton van geemen:
    9 juni 2020
    Hoi Bep & Bert Zo jullie zijn weer lekker het pad op Mijn Schoonzoon John Gerryts heeft familie in Gasselternijeveen en die hebben daar een naaimachine zaak John is nog in contact met hun ik zie jullie zijn daar vlakbij in de buurt.Mensen veel plazier toegewenst van Emmy & Anton