Even naar Limburg, over de Maas

13 mei 2021 - Molenhoek, Nederland

Donderdag 13 mei. Hemelvaartsdag

Hele nacht droog geweest en toen ik de verduistering boven het bed open schoof, zag ik alleen maar blauw en daar wordt je blij van.

Dus mooi weer en dan toch nog een rondje op de fiets vandaag.

Maar eerst wat klusjes, fietsen onder het zeil vandaan en Bep de lunch voor vanmiddag klaarmaken. Eerst nog buiten koffie drinken en om 10.50 vertrokken voor een rondje van 38km.

We rijden eerst naar Haps, dat tot de gemeente Cuijk behoort en 2850 inwoners heeft. Hier op de zandruggen tussen de Maas en Lage Raam gevestigd. Er staat ook nog een korenmolen die de naam heeft van Mariamolen en van 1812 is. De St Nicolaaskerk is van 1899. We rijden naar Cuijk en dan over de dijk van de Maas, naar Sint Agata. Hoort ook bij Cuijk en heeft bijna 500 inwoners.

Er staat ook een klooster, het Kruisherenklooster, Sint Aegten, dat omstreeks 1371 opgericht is door de Kruisheren. Hier werden veel missionarissen opgeleid. We rijden door een prachtig gebied, langs een camping aan de Maas, en gaan de brug over de Maas en komen in Gennep dat in Limburg ligt. Hier lag in 1940 een andere brug die door de Duitsers met een list in handen kreeg en daarom de enige Maasbrug was die onbeschadigd in handen viel van de Duitsers. In het najaar van 1944 werd deze brug opgeblazen door de Duitsers en konden de geallieerden er geen gebruik van maken.

Op 12 februari 1945 werd daar een Baileybrug gemaakt, over de Maas, om zo de troepen over de Maas te krijgen.

Gennep heeft ruim 92.500 inwoners en is het bestuurscentrum van de streek. Het is ontstaan bij  een doorwaadbare plaats waar de Maas en Niers samen komen. Het lag aan handelswegen die van noord naar Zuid en van oost naar west liepen. Dus er was vroege bewoning. We rijden langs het voormalige stadhuis dat tussen 1612 en 1620 gebouwd is. Heeft stadsrechten in 1371 gekregen. Maar we rijden door omdat de weersvoorspellingen voor de middag niet goed zijn. Ook de boeren zijn druk bezig om het gemaaide gras binnen te krijgen voor de regen. Zou er natuurlijk veel meer over kunnen vertellen maar kom daar tijd te kort voor. We rijden naar Milsbeek dat 2760 inwoners heeft en bij de gemeente Gennep hoort. De kerk is van 1931 en heet, Onze Lieve Vrouw van Bijstandskerk. Er naast is een kerkhof en daarachter een oorlogskerkhof van 210 soldaten uit de Gemenebestlanden. De meeste gesneuveld in februari en maart 1945, toen de troepen Duitsland inrukten. We hebben dit kerkhof bezocht en gezien hoeveel jonge soldaten er gesneuveld zijn. We rijden verder naar Middelaar dat bijna 8000 inwoners heeft en bij de gemeente Mook en Middelaar hoort. We vinden eindelijk een bankje, onder een boom, en gaan daar lunchen. We fietsen verder, langs de Maas, naar het pontje dat ons in Cuijk moet brengen. Het vaart net weg en we moeten wachten tot hij weer terug is. Deze pont is ook verbonden met een staalkabel van de ene naar de andere oever, anders zou hij stroomafwaarts afdrijven. Als er een boot komt kan hij de staalkabel laten zakken zodat de scheepvaart daar geen hinder van heeft. We komen in Cuijk dat 23.400 inwoners heeft. Wat we eerst zien is de St. Martinuskerk met een dubbele toren en is gebouwd tussen 1911 en 1913 en is tussen 2009 en 2011 gerestaureerd. Daarnaast staat nog een toren uit de 15e eeuw van een vorige kerk. In 1945 werd zowel de kerk als de molen en gemeentehuis zwaar beschadigd door beschietingen van de Duitsers. Op 17 september 1944 werd Cuijk bevrijd maar aan de overzijde van de Maas duurde dat tot maart 1945. In 1712 woedde hier een dorpsbrand waarna er geen rieten of strodaken meer mochten worden gemaakt, alleen pannendaken werden toegestaan. Al heel lang voor de jaartelling was hier bewoning. Bij opgravingen vond men sporen van een nederzetting van 700 v. Chr. en ook sporen uit de prehistorie. Door Romeinse invloed veranderde er veel, ze bouwden een brug over de Maas en ook de heerwegen, die van Nijmegen naar Tongerden liepen, kwamen hier langs. Onder de oude St Martinuskerk vond men funderingsresten van een Castellum.

We fietsen door naar Vianen, dorp van 1280 inwoners, en een kerk, Antonius van Padua, die van 1932 is.

Komen om half drie terug op de camperplaats, na een prachtige tocht en gaan lekker genieten van de zon. Bep lezen en ik schrijven. Wat drinken, dan thee en later een wijntje. De fietsen weer achterop gezet en onder zeil voordat het zou gaan regenen. Nog even met de buurman gepraat en om 6 uur begon het te regenen. Stoelen naar binnen en wij ook! Bep maakt eten en ik maak dit af. Om 7 uur was het weer droog.