Oirschotse heide

24 april 2021 - Vessem, Nederland

Zaterdag 24 april

Gisteravond nog op België een detective gekeken. België heeft van die mooie programma’s en ook zonder reclame.

Toen we naar bed gingen was de lucht kraakhelder en vol met sterren.

Niet gevroren vannacht maar wel even de kachel aan voordat we uit bed stappen.

Stoelen buitengezet en de fietsen klaargezet voordat we koffie gingen drinken. Vandaag zouden we een kortere ronde gaan fietsen want Bep vond het de vorige dagen toch wel wat lang!

Na de koffie Bep de lunch gemaakt en zijn we half twaalf op weg gegaan. Ik had gisteren al een ronde via de knooppunten uitgezet (27km). Even buiten de camping viel het tegen hoeveel koude wind er was. Bep haar handschoenen aangetrokken en ik had spijt dat ik m’n muts niet had meegenomen.

Eerst naar Vessem en langs de korenmolen Jacobus naar Middelbeers, tegen de wind! Dit plaatsje heeft 5490 inwoners maar wij reden door, langs een korenmolen zonder wieken, naar Oostelbeers dat Bijna 2000 inwoners heeft. We rijden verder en komen op de Oirschotse heide, een mooi natuurgebied met veel bossen maar ook een militair oefenterrein. Ik heb daar in 1969 geoefend met een AMXtank toen ik in dienst zat. Onderweg een bankje gevonden, in de zon en uit de wind. Daar de lunch genuttigd. Ook was er een boer aan het ploegen in de droge grond.

We reden verder naar Winterle ook één van de 8 zaligheden dat 2015 inwoners heeft. Het eindigt niet op sel maar vroeger heette het Wintersel. We hebben nu 7 van de 8 zaligheden gehad, alleen het dorpje Hulsel van 800 inwoners zijn we niet geweest.

We stoppen bij de kerk, de St Willibrordeskerk, die in 1931 gebouwd is. Deze kwam in de plaats voor een oudere kerk die er naast stond en van 1822 was. Toe hebben ze ook een toren gebouwd, in 1858, en die is blijven staan toen ze de nieuwe kerk bouwden. Ook is er een kapelletje naast waar Bep een kaars opstak voor de dierbaren die ons ontvielen. Voor de kerk ligt een bevrijdingssteen omdat 130 Estenaren, die geëvacueerd waren in Winterele werden opgevangen. Ben nog over het kerkhof gelopen en zag dat er allemaal dezelfde stenen op stonden in een vorm van een kruis. Ook kleinere kruizen op een apart veldje waar kleine kinderen onder lagen. Tegenover de kerk, het begin 19e eeuwse pastorie gebouw dat leeg staat!

We rijden door naar Vessem en gaan bij de COOP wat boodschappen doen en rijden terug naar de camperplaats. Het is druk geworden, het staat bijna vol en te bedenken dat we toen we hier aankwamen we met z’n tweeën stonden.

We maken een praatje met onze nieuwe buren en vlijen ons in de stoelen, lekker ik de zon.

Achter de heg is het luw, dus heerlijk. We krijgen ook nog bericht dat onze kleinste kleindochter Annabel vanmiddag is geslaagd voor haar B diploma, top!

Na de thee een lekker glaasje wijn dat met dit weer lekker smaakt. Bep gaat eten maken en na het eten ruim ik de spullen buiten op want het wordt weer frisser.

1. Diane Honingh:
    24 april 2021
    Wat is het heerlijk hè als je uit de wind zit!!