Eersel

23 april 2021 - Vessem, Nederland

Vrijdag 23 april

Gisteravond nog tweede helft Ajax-Utrecht gekeken op de IPad terwijl Bep haar serie zat te kijken. Twee TV’s, wat een weelde!

Toen we naar bed gingen was het kraakhelder en koud. Vanmorgen zag het gras wit want het had gevroren. Dus op tijd de kachel aan voordat we uit bed stapten. Maar als de zon op de camper schijnt is het zo warm binnen. Ik zet weer een route uit via de fietsknooppunten en na de koffie gaan we op rit nadat Bep de lunch heeft ingepakt. We rijden eerst door wat buurtschappen, kleine dorpjes, Hoogcasteren, Broekseind en Hoef en langs de boerenakkers. Komen in Duizel, ook één van de 8 zaligheden. Hoort onder de gemeente Eersel en heeft 2015 inwoners. Ook hier een oude kerktoren uit de tweede helft van de 15e eeuw. De kerk er achter werd in 1927 afgebroken en in 1925 werd de nieuwe kerk ingewijd, de St Jan Geboortekerk. Ook heeft hier een kasteel gestaan. Later een Jachthuis dat in 1948 gesloopt werd en er een villa werd neergezet, Villa Duizelhof. Eind 20ste eeuw werd dat weer gesloopt en er weer een Jachthuis op gebouwd. Dezelfde als er gestaan had omdat ze de blauwdrukken van de tekeningen nog hadden. Het wordt bewoond door een lokale industrieel die plaats bied aan de omringende boerderijen voor zijn springstal.

Verder onder de A677 door naar Eersel, ook weer één van de 8 zaligheden en hoofdplaats van de omringende dorpen. Het heeft 10.300 inwoners en ook het gemeentehuis staat hier. Ook hier gaat de bewoning terug naar 3000 v. Chr. Er zijn ook Romeinse vondsten gedaan. De St Willibrordeskerk wordt al in 1480 genoemd en de toren is ouder, van de tweede helft van de 14e eeuw. Een mooi dorp, heel veel ruimte en ook best veel winkels. We rijden verder naar Steensel, ook één van de 8 zaligheden (hoeveel nog?) dat 1425 inwoners heeft en onder Eersel valt en in 1224 voor het eerst genoemd wordt. Ook hier een aparte toren, gebouwd eind 14e eeuw en is een overblijfsel van de St Luciakerk. In 1933 bouwden ze even verder een nieuwe kerk en het oude gebouw werd van de oude toren afgesloopt. Onder die toren hebben we op een bankje in de zon gegeten. Ook hier een mooi onderhouden kerkhof met een gedenkplaats voor de oorlog slachtoffers. Na het eten reden we verder naar Veldhoven maar moesten omrijden omdat ze met een nieuw stuk weg bezig waren te maken. Moesten door het mulle zand en aan het eind waren we de weg kwijt. Stukje Veldhoven ingereden en dan is een telefoon een uitkomst om te bepalen waar je zit. We kwamen zo weer op het goede spoor en reden naar Knegsel wat ook één van de 8 zaligheden is. Dat heeft 1410 inwoners en wordt al in 1281 genoemd. Men denkt dat dit het oudste dorp is omdat er heel veel grafheuvels om het dorp zijn. De kerk, Heilige Monulphos en Gondulphoskerk, dateert van 1926. We fietsen verder naar Vessem en lassen nog een billenrustpauze in! In Vessem nog even naar de korenmolen Jacobus gereden en langs de brouwerij “de Leeuw” dat in een gerestaureerd fabrieksgebouwtje huist. We zijn om 3 uur terug, hadden 40kmgefietst, en vleien ons op de stoelen inde zon. Ook vandaag weer veel mooie dingen gezien. Veel landbouwgrond en ook veeteeld, pluimvee en varkensstallen. Veel boeren zijn bezig om hun land zaaiklaar te maken voor het seizoen. Het is heerlijk weer, ‘s nachts vriest het, ‘s morgens fris maar dan is het heerlijk als je een luw plekje hebt. Na de thee nog maar een wijntje en ik loop naar het cafetaria om het eten te halen voor het avondeten. Heeft Bep ook een makkie!

TerwijlBep afwast ruim ik buiten de stoelen op want het wordt weer fris buiten.

1. Diane Honingh:
    24 april 2021