Mooi weer en een rondje fietsen!

28 mei 2021 - Hellendoorn, Nederland

Vrijdag 28 mei

Gisteravond werd het helder en zagen we sterren toen we naar bed gingen!

Het was daarom fris vanmorgen in de camper (11gr) dus eerst de kachel aan voordat we uit bed stapten.

Het is bewolkt maar droog en de verwachting is vandaag geen regen maar zon. Na het eten de fietsen onder het zeil vandaan gehaald en klaargezet voor een rit die ik gisteren uitgezet heb.

De zon breekt door en we kunnen buiten koffie drinken. De buren aan de rechterkant vertrekken en we maken een praatje met de andere buren. Dat duurt nog even, zodat we om 11.45 op de fiets vertrekken. Langs Landal Greenpark en dan op Luttenberg aan. Onderweg nog een herdenkingsplaats langs de kant van de weg, waar op 13 juni 1943 een Lancaster bommenwerper, op weg naar huis, door een Duitse jager is neergeschoten. Hierbij kwamen alle 7 bemanningsleden om het leven. Twee van 19 jaar, twee van 20, één van 29 en twee van 30 jaar.

Reden verder de “berg” op van 31m boven NAP, die toch wat ondersteuning extra verlangde van onze fietsen! Luttenberg hoort bij de gemeente Raalte en heeft 2250 inwoners. Leuk dorpje met wat terrasjes en een kerk die gewijd is aan de heilige Cornelis. Ook is er een Lourdes grot die in 1915 is opgericht ter gelegenheid van een priesterjubileum. Eind jaren 1940 werd er gezamenlijk gebeden voor het behoud en terugkeer van 20 Luttenbergse mannen die als dienstplichtig soldaat naar Nederlands- Indië waren gestuurd. In 1975 is de bouwvallige grot geheel gerestaureerd. Voor die grot was een bankje in de zon waar we gegeten hebben. Ook hier is een Landbouw museum dat nu gesloten was. We reden verder door een landschap dat voornamelijk door veeboeren bewerkt wordt. Die hebben het vanmiddag erg druk met maaien. Het is tot nu toe steeds te nat geweest en er komen mooie dagen aan om het gewas droog binnen te halen. Zo verder komen we in Raalte, de hoofdplaats van de gemeente Raalte. Het heeft bijna 20.000 inwoners en twee kerken. De Protestantse Plaskerk is de oudste en was eerst katholiek. De eerste kerk stond er al in 1123 en is in de 80 jarige oorlog verwoest. Daarna is de nieuwe kerk eind 16e eeuw gebouwd maar moest de dorpssmid in 1673 trekstangen aanbrengen, anders zouden de muren instorten, deze trekankers zijn er nog. In 1684 stortte de toren in omdat de fundering (ijzeroer) het gewicht niet kon dragen. Ze bouwde een nieuwe toren maar niet hoger dan de kerk zelf. In 1969 is de kerk en toren gerestaureerd. De katholieke kerk, De Basiliek van de Heilige Kruisverheffing, is in de jaren 1891-1892 gebouwd. De kosten van de kerk, die in eigen beheer werd uitgevoerd, bedroeg 148.284,84 gulden. We lopen door Raalte heen met veel lokale winkels, maar ook wat grotere landelijke winkels, echt een centrum gemeente.

Daarna fietsen we door naar Mariënheem, ook gemeente Raalte, met 1475 inwoners. Het dorp is er gekomen dankzij de bouw van een RK kerk, OLV ter Hemelopneming, in 1937/38. Hierna kwam er een school en kwamen er steeds meer bewoners wonen.

We fietsen door en drinken nog wat op een bankje in de zon en rijden door naar Haarle dat 2120 inwoners heeft en tot de gemeente Hellendoorn behoort en al in 1244 genoemd wordt. Haarle  behoorde bij de parochie van Hellendoorn dat in 1597 overging naar de Reformatie. Maar Haarle bleef het katholieke geloof trouw en er werden in het geheim diensten gehouden in schuren en boerderijen. In 1792 werd de eerste kerk gebouwd maar deze werd te klein en werd er in 1857 een nieuwe kerk gebouwd met, oa giften van Koning Willem III. Maar ook deze werd slecht zodat er in 1963 een nieuwe kerk werd gebouwd, de Heilige Sebastianus. We doen nog de Spar aan voor wat boodschappen en we zijn om 4 uur terug bij de camperplaats, die helemaal vol is. Dan meteen de zomerkleren aan en heerlijk in de zon gaan zitten en wat drinken na 43km fietsen!

Iedereen was in zomertenue omgekleed, laat het mooie weer maar komen! Om 5 uur is het weer tijd voor een wit wijntje op ons eigen terras! Als Bep om 18.45 het eten gaat maken ga ik dit verhaal maken. Na het eten zitten we nog buiten tot half negen want dan gaat de zon achter de bomen en wordt het fris buiten. Morgen weer zo’n dag, heerlijk!