Vessem

21 april 2021 - Vessem, Nederland

Woensdag 21 april

Nadat we de laatste spullen in de camper hadden gebracht vertrokken we om 9 uur uit Uitdam, uitgezwaaid door de buren. Naar Monnickendam en over de N247, over de ring naar de A2. Ik denk dat alle thuiswerkers vandaag naar kantoor moesten want het was behoorlijk druk. Onderweg koeien en schapen in de wei gezien dus het voorjaar komt er aan al is het dit jaar wel wat laat!

Even voor Geldermalsen gestopt om koffie te gaan drinken. Koffie op en langs Den Bosch en over de N65 naar Tilburg. Dan richting Eindhoven en bij afslag 8 op Vessem aan. Daar arriveerden we om 11.35. Ik had gebeld of er plaats was en dat was er, er stond slechts één camper waar er 40 kunnen staan. Naar de receptie waar we vriendelijk ontvangen werden en diverse wandel en fietstochten kregen uitgereikt. De camper geïnstalleerd en de fietsen er af en de stoelen buiten gezet want het was lekker weer.

Je kunt zien dat de natuur hier verder is want de bomen zijn groener dan bij ons in Waterland.

Ook diverse bomen in bloei, al moeten de fruitbomen nog in de bloei komen.

Na het eten zijn we naar Vessem gewandeld, zo’n twee km. Vessem is een dorp dat deel uitmaakt van de gemeente Eersel. Ligt aan het riviertje, Kleine Beeze en had in 2020 2105inwoners. Het ligt vlak bij het Natuurreservaat Groot en Kleinmeer. Vessem wordt voor het eerst vermeld in 1292, toen hertog Jan I   Van Brabant aan de inwoners gemeenterechten gaf. Het is al ouder want bij opgravingen rond de kerk waren er al boerderijen uit de 11e eeuw Het oudste gebouw is de kerktoren die  uit de15e eeuw stamt. Ook is hier een windmolen, Jacobus, die in 1893 herbouwd is nadat hij verbrand was. Het is de grootste korenmolen van Nederland.

Ook loopt hier de pelgrimsroute naar Sqntiago de Compostella langs.

Wij lopen die route niet maar naar de St Lambertuskerk uit 1882. De toren is dus uit de 15e eeuw maar de kerk is op slot.

Daarvoor ligt een mooi bijgehouden kerkhof waar ook nog twee gesneuvelden soldaten liggen die hier op 21 september 1944 zijn gesneuveld.

We lopen weer terug door het rustige dorp naar de camping en genieten van het mooie weer.

Bep zet thee en er is nog een camper bijgekomen. De vrouw rijdt en het duurt wat voordat de camper recht op zijn plaats staat. Hij vult zijn watertank bij een kraan die daarvoor niet bedoeld is en houdt zijn WC cassette er ook onder en krijgt dan bonje met de overbuurman. Er vallen harde woorden en de man en vrouw vertrekken! Het wordt fris als de zon af en toe achter de wolken verdwijnt en om half zes gaan we naar binnen. Dus 5 over half zes nemen we een glaasje wijn.

Bep maakt eten en na de afwas nemen we een ontspannen houding aan.

1. Corrie en Fren:
    21 april 2021
    Weer mooie belevenissen in een knap verwoord dagoverzicht verwoord. Ga zo door!Nu maar hopen op iets betere temperaturen.