Reusel

22 april 2021 - Vessem, Nederland

Donderdag 22 april

Gisteravond TV gekeken, ook kon je op de iPad programma’s terugzien want er is hier goede WiFi.

Vannacht, koud, om het vriespunt dus al vroeg de gaskachel aan en die heeft het in korte tijd behaaglijk. Mooi weer, zon en weinig wind, en dan warmt het binnen ook snel op.

We zouden eerst buiten koffie drinken maar er was een klein windje gekomen en dan toch maar binnen koffie gedronken. Vandaag staat een bezoek aan Reusel op het programma, de geboorteplaats van Bep.

Ik had een route uitgezet via de fietsknooppunten. Om 11 uur vertrokken en het was fris, Bep haar handschoenen aan en ik de muts op. Kwamen eerst in Hoogeloon dat ong. 2200 inwoners heeft. Er staat een toren alleen, uit 1400, waarvan de kerk in 1927 vanaf gesloopt is. In 1924 bouwden ze een imposante kerk, de Saint Pancratiuskerk. Maar ook deze, zoals de meeste kerken in deze Coronatijd, was op slot.Hoogeloon is 4 km lang en loopt over in Hapert, een dorp van 5620 inwoners. Hier in de buurt zijn grafheuvels en uit vondsten blijkt dat hier al vanaf 3000 v. Chr. bewoning was. We volgen de fietspaden door mooie natuurgebieden naar Reusel. Bep is hier geboren, in de Bakkerstraat. Maar haar geboortehuis kunnen we niet traceren. Wel het huis waar Bep 3 jaar heeft gewoond met vader, moeder en broer, in de Molenstraat no 9. Ooit heeft daar schuin tegenover een molen gestaan maar daar worden nu huizen gebouwd. Daarna nog naar de enorme kerk gefietst, het OLV Terhemelopnemingkerk die uit 1895 is. Daarnaast is een mooi onderhouden kerkhof waar opvalt dat de stenen bijna allemaal dezelfde vorm hebben met een kleine vierkante steen er voor. Ook liggen hier 7 soldaten uit de tweede wereldoorlog die hier op 25 september 1944 gesneuveld zijn.

Reusel heeft 8705 inwoners en is één van de 8 zaligheden. Het is in de 7e eeuw ontstaan. Het is ook het hoofddorp van de gemeente Reusel-de Mierden en dicht bij de kerk staat het gemeentehuis met een daktuin en carillon. Ook staat er een “Volendammer” visboer die Brabants spreekt en Bep koopt daar wat kibbeling. We fietsen verder en zien al snel een mooi bankje om te gaan eten. Verder naar Bladel, ook één van de zaligheden, maar langs gefietst. Via Netersel, ook één van de zaligheden. Heeft 1005 inwoners en een vrij nieuwe kerk (1950) de HH Antonius van Padua en Brigida kerk. Het dorp wordt ook al in 1219 vermeld. Dan komen we in Casteren dat bijna 1100 inwoners heeft en de St Willebrordeskerk die uit 1907 stamt. We rijden verder naar Vessem en dan het laatste stukje naar de camping. We hebben 41km gefietst vandaag.

In de 50tiger jaren is er veel land ontgonnen voor landbouw en veeteelt. Maar een prachtig gebied om doorheen te fietsen. Koeien niet gezien, wel de varkensstallen en dan vooral geroken. Maar hier is ruimte genoeg zo ook in de dorpen waar ook veel ruimte is. Veel landbouwgrond en bossen en mooie fietspaden. Het is hier een stuk rustiger dan bij ons.

Als we terug zijn zien we dat er 5 campers zijn bijgekomen, dus niet alleen meer toen we met de fiets vertrokken. We gaan achter de camper zitten, eerst aan de thee en daarna een wijntje. We blijven zitten totdat Bep eten gaat maken.

1. Diane Honingh:
    22 april 2021
    Leuk om weer jullie blog te lezen! Veel gefietst vandaag hoor.
    Heb je nog iets van Ajax gezien. Wat een deceptie. Ik heb er wel zo mijn ideeen over, maar dat begrijp je wel. Wordt een weekje langer wachten op die schaal!
    Fijne avond, dikke kus