Met de bus Stockholm in

12 augustus 2021 - Skarpnäck, Zweden

Donderdag 12 augustus

Gisteravond na het nieuws nog een spel scrabbel gedaan dat ik won dus weer gelijk!

Met de radio aan is het gezelliger dan naar programma’s kijken waar je niets aan vindt en reclame!

Vanmorgen prachtig weer, strak blauwe lucht. Eerst nog even regelen dat we hier op dezelfde plaats nog een dag kunnen blijven want een bijdehante behulpzame Nederlandse vrouw zei gisteren dat je maar één nacht kunt blijven en de volgende dag een andere plaats moet nemen.

Dus ik vanmorgen naar de receptie en kunnen gewoon op dezelfde plek blijven staan als je maar betaald!

We drinken eerst koffie en gaan om 10 uur naar de bus wat zo’n 200 meter lopen is.

De app werk goed en we kunnen gaan zitten voor een ritje van 40 minuten door de buitenwijken van Stockholm. We stappen uit bij het eindstation Slussen en lopen de brug over, die ze aan het renoveren zijn of een nieuwe brug aan het bouwen. Een enorme Bok doet daar hijswerkzaamheden.

We komen in Gamla Stan ( de oude stad) en zien enorme imposante gebouwen om ons heen. Ook liggen er twee Cruise schepen in de haven. Verders twee enorme zeiljachten. We lopen verder en zien de kerk met het beeld van Joris met de Draak die in de steigers staat. Hij is 700 jaar oud en doet ook dienst bij grote plechtigheden. Daarnaast staat het paleis van de Koninklijke familie dat het grootste nog in oorspronkelijke functie,  dienstdoende paleis. Het is van de 13e eeuw, maar tussen 1697 en 1754 herbouwd. Ook aan de overkant staan mooie gebouwen, oa het Operagebouw, maar wij beperken zich tot dit eiland dat groot genoeg is voor ons om te bekijken.

We lopen langs het Riksdaghuset, het Parlementsgebouw waar het parlement zetelt en in 1905 is geopend. We komen op een mooi plein met een enorme waterpomp er op en ook mooie huizen met mooie gevels. Daar is ook het Nobel Prize Museum gevestigd dat in 2001 geopend is. Daarvoor was het het Beursgebouw.

We lopen zo door wat straatjes waar het best druk is en waarschijnlijk mondkapjes verboden zijn want je ziet er bijna geen één. Ook vroegen wij aan de buschauffeur of wij een mondkapje op moesten en hij zei dat we dat zelf moeten weten. Heel veel souvenirswinkels en eetgelegenheden. Maar ook kleding en andere snuisterijen. Wij lopen naar de Tyska Kyrkan, wat de Duitse kerk betekend. In de Hanzetijd was het een Gildehuis maar het werd in de 16e eeuw verbouwd tot kerk die pas in 1672 werd ingewijd. In 1878 werd de toren door brand verwoest en bouwde men deze toren die 96 meter hoog is. We zijn daar naar binnen gegaan en het is een hele mooi kerk van binnen, buiten kan je weinig zien omdat hij ingebouwd is door de huizen er omheen.

Binnen is ook een Koninklijke loge, die werd gebouwd om Duitstalige leden van het Koningshuis de dienst op stand mee konden vieren. Zo lopen we nog wat rond en we krijgen honger en gaan op het terras van een Ierse Pub wat eten en drinken. Daarna zijn we langs de Coop gelopen om brood en melk mee te nemen en zijn we naar het busstation gelopen. Daar hebben we de bus van 14.00 uur genomen om weer naar de camperplaats te gaan. Als we terug zijn meteen de stoelen er uit en er in geploft want volgens mijn telefoon hadden we 7km gelopen! Dan meteen douchen want nu is het nog rustig. Luifel uit want het is warm. Na de thee even wat lezen en schrijven en dan een wijntje.

We genieten nog lekker van de zon en blijven zitten tot de zon achter de bomen verdwijnt. Bep heeft vanavond een makkie, ook wel eens lekker.

1. Diane Honingh:
    14 augustus 2021
    Nou… ik weet waar we een keer heen moeten op stedentrip!!