Tullgarns Slot

13 augustus 2021 - Trosa, Zweden

Vrijdag 13 augustus

Gisteravond na het nieuws nog twee spellen scrabbel gedaan die Bep alle twee nipt won, maar nu sta ik dus op -2.

Vanmorgen weer prachtig weer al moeten wij even op de zon wachten omdat die achter de bomen zit.

We doen rustig aan want de rit van vandaag is niet zo lang. We kuisen eerst de camper en daarna gaan we koffie drinken. Maar er staan er nog drie voor ons om de verzorging van de camper te doen. Maar als ook wij weer een volle tank water hebben en het vuile water kwijt zijn vertrekken we om 11.15 uit Stockholm, dat wil zeggen, we moeten nog een stuk over de ringweg die behoorlijk druk is en af en toe langzaam rijden in de file!

Maar het komt goed als je maar geduld hebt en goed opletten wanneer je er af moet maar daar hebben wij de Tom Tom voor die ons de weg wijst (wat moet je beginnen zonder zo’n ding!)

We slaan al naar de E4 richting Helsinggor. Maar we slaan na enkele tientallen kilometers af naar Trosa, en daar een stukje voor is het Tullgarns Slot waar wij heen gaan en daar parkeren.

Eerst eten en dan wandelen we naar het Slot waar het eromheen keurig onderhouden wordt. Je kunt hier ook een wandeling maken en dan kom je bij de Oostzee waar het aan ligt.

Ook paardenstallen en een Visitor Center waar je wat snuisterijen kan kopen en  kaartjes om in het Slot te gaan kijken. Je kunt er meubilair bekijken wat wij niet doen.

We wandelen nog een stuk door het park en zien ook een Orangerie waar vroeger de planten werden gekweekt voor de tuinen om het Slot.

Het Tullgarns Slot wat er nu staat is tussen 1720 en 1727 gebouwd. Daarvoor heeft er een renaissance kasteel gestaan uit de 16e eeuw maar was geheel verwaarloosd in 1719 toen Magnus Julius de la Gardie het kocht met het geld van zijn rijke vrouw Hedvig Catharina Lillie waarmee hij getrouwd was. Hij liet het Slot bouwen.

De broer van Koning Gustav III, Hertog Frederik Adolf die ging er in wonen en het werd later de zomerresidentie van de Koninklijke familie. Koning Gustav V en zijn vrouw Victoria namen het Slot over en verbouwde het tot het een functioneel zomerverblijf werd.

Ook Haile Selassie, koning van Ethiopië logeerde hier in 1924 met zijn trip door Europa.

Nu is het in de zomer geopend voor publiek en kan men binnen het meubilair bezichtigen.

Maar wij pakken de stoelen en gaan heerlijk in de appelboomgaard zitten. Ook drinken wij hier thee maar als we aan het wijntje toe zijn betrekt de lucht en gaat de zon weg.

Wij gaan naar binnen en ook daar smaakt het wijntje goed

Bep gaat om kwart voor zeven aan het eten beginnen en kan ik me hier mee bezig houden.

1. Diane Honingh:
    14 augustus 2021