Naar Stockholm

11 augustus 2021 - Skarpnäck, Zweden

Woensdag 11 augustus

Het was gisteravond wel een mooie avond maar te fris om nog buiten te gaan zitten. We keken naar “We zijn er bijna” die nu een rondje Nederland aan het doen zijn. Dat Nederland ook mooi is hebben we vorig jaar en dit voorjaar ook ondervonden. Maar ja, wij zijn er nog niet bijna en gaan vandaag weer een stukje verder. Ook nog gescrabbeld, met de muziek van Radio 10 aan, en ik verloren, -1!

Vanmorgen rustig weer en half bewolkt, maar niet koud!

Als alles weer op zijn plaats staat vertrekken we om 9.50 uit Mariefred. We rijden naar de E18 naar Stockholm. We Ouden nog even koffie drinken maar het was enorm druk dus besloten we maar om door te rijden. Nog een stukje over de 73 en we kwamen om 11 uur op de camperplaats, die voor de camping ligt,  in Flaten aan. Via een digitaal bord je inschrijven en meteen betalen. Je krijgt een kaartje waarmee je de slagboom kunt open doen en ook alle deuren van wc en douches opent. We zetten de +amper neer, stroom er op, en aan de koffie.

Ik ga even op verkenning en zie een Duits vrouwtje de was bij haar ophangen en ik vraag aan haar of ze misschien een wasmachine had gebruikt. Dat was zo en vertelde dat je dat bij de receptie van de camping kunt regelen en gaat met een tijdslot.

Ik dat Bep verteld en wij naar de receptie waar een aardige juffrouw ons te woord stond. We konden inschrijven voor de wasmachine van 12.00 tot 17.00.

Ook legde zij uit hoe we het beste in het centrum van Stockholm kunnen komen met de bus.

Het beste is om een app te downloaden en via die app een kaartje kopen, dit is mede dank zij Corona ontwikkeld.

Bep het bed afgehaald en nog meer was gepakt en dat in de machine gestopt, daarna eten.

Ik een lijntje gemaakt en om half 3 was de was klaar en hebben wij dat opgehaald en het beddengoed in de droger gestopt.

Half vier schudde Bep het bed weer op zodat we vanavond weer in een schoon bed kunnen.

We treffen het met het weer want onder het eten rommelde het wat in de verte en vielen er een paar druppels. Maar de zon brak door en is het weer heerlijk weer geworden.

Morgen naar Stockholm dat de hoofdstad van Zweden is en 936.000 inwoners heeft. Maar de regio Groot Stockholm heeft 2,2 miljoen inwoners.

In Stockholm zetelt de regering en het parlement en ook het paleis van Koning Karel XVI Gustaaf is er te vinden.

Het wordt voor het eerst vermeld in 1252 en de naam is een samenstelling van Stock (hout) en Holm (eilandje).

De strategische ligging ( toegang tot het Mälameer) zorgde er voor dat Stockholm de belangrijkste stad van Zweden werd. Pas in 1634 werd het de hoofdstad van Zweden. Tussen 1713 en 1714 heerste er de “ Zwarte Dood” die vele doden veroorzaakte waardoor de bevolkingsgroei en economische groei stagneerden. Maar in de 19e eeuw kwam de industrie op gang en heroverde Stockholm zijn plaats als belangrijkste stad.

Morgen gaan wij er heen en zullen het zien!

Er komt nog een Nederlandse vrouw die wat informatie vraagt aan ons. We kunnen haar wel informatie geven over de wasmachine maar niet over hoe je het beste in het centrum van Stockholm kan komen, dat kan ze beter even bij de receptie vragen, geven text en uitleg.

Als Bep gedoucht heeft gaan we thee drinken op ons terras.

Als wij een wijntje nemen ligt de was weer in de kast, droog en schoon!

De camperplaats loopt weer aardig vol maar heeft nog best wat vrije plaatsen van de 47!

Bep zorgt er weer voor dat er eten op tafel komt en ik geniet nog even van de zon totdat hij achter de bomen verdwijnt.