Werkochtend en daarna genieten van de zon

27 juli 2021 - Nikkala, Zweden

Dinsdag 27 juli

Gisteravond tot half tien buiten gezeten, de zon ging achter de bomen en het werd wat klam.

Naar binnen en ik won gisteravond met scrabbel en sta op -3.

Daarna nog op de IPad nieuws gekeken omdat ik nog data over heb en de volgende maand weer nieuwe krijg.

Vanmorgen waren we al vroeg wakker vanwege de “jetlag”, het is hier weer een uur vroeger.

Ik had gevraagd of we de wasmachine konden gebruiken dus de was zat er al vroeg in.

De camper zag er niet uit, veel vliegen op de voorkant met het ritje hier naar toe. Meteen de hele camper gewassen en er kwam een buurman naar me toe en zei dat ik ook water in de sauna kon halen. Hij was geïnteresseerd of we naar het noorden of zuiden gingen. Hij heeft een Kabe camper die goed tegen de kou kan. Die hebben vloeistof verwarming, een soort centrale verwarming en ook vloerverwarmingen en goed geïsoleerd. Maar het zijn dan ook hele dure campers. Ze waren hier ook in April en ze hadden de camperplaats sneeuwvrij gemaakt want er lag hier 50cm! Ook het water was bevroren en dat was 40cm dik! Half mei was alles weer gesmolten. Hier zijn de winters ook niet zo koud meer als vroeger.

Weer mooi weer dus komt dat wel goed met de was dachten wij.  Maar het liep even anders, Bep ging na 5 kwartier kijken en de wasmachine had nog niets gedaan. Wat was er aan de hand, je moest eerst de waterkraan open zetten! Dat gedaan en de wasmachine kon aan de gang. Maar om 10 uur had ook iemand zich ingeschreven voor de wasmachine. Dus, even over tienen, de was er uitgehaald. Wel gewassen maar niet gespoeld. Dan de was maar bij de camper spoelen, ik water halen en Bep spoelen. De was hing om kwart voor elf en wij aan de koffie. Het is prachtig weer, zon en een windje, de was droogt onder je handen. Voor het eten had Bep het bed al weer opgeschud met de schone lakens! Dan wij onder de douche zodat alles weer spic en span is. Ook de rest was na het eten droog zodat de rekjes en luifel kon worden opgeruimd.

Na het eten ben ik nog even naar de kop van de haven gelopen en zag vele plezierbootjes aan de steigers liggen.

Daarna nog een stukje samen met Bep gelopen door het berkenbos naar een strandje.

Dan weer terug en een rustige middag gehouden.

Nog even over Finland. Het is een mooi land met heel veel natuurgebieden met berkenbossen, dennenbossen en meren. Dat beslaat ook het overgrote deel van Finland. Hele mooie en rustige wegen die goed onderhouden worden. De dorpen en steden hebben weinig sfeer en ook vaak geen oude kern, omdat heel vaak hele steden of dorpen zijn verbrand omdat alles van hout is! Ook zijn er veel ABC tankstations waar je de verzorging van de camper kunt doen. Wij hebben wel wat leuke dingen gezien maar de tijd ontbreekt om alle hoogtepunten te gaan zien. Helsinki bewust overgeslagen, hadden we al een stuk gezien toen we van de boot kwamen. Wij vinden Finnen een stug volk, praten niet snel uit hun eigen en maken niet snel contact.

De verdere middag brengen we rustig door lekker genieten in de zon en even de route voor morgen bekijken.

Er zitten hier ook twee Nederlanders op de camping, één vrouw alleen met een enorme camper en net komt er een caravan binnen met een Nederlands stel. Alle twee lijken het net Finnen, maken liever geen contact. Wij vinden het best zo!

We nemen een biertje/wijntje en blijven lang zitten omdat het nog zo lekker is buiten.

Er komen Zweden naast ons staan en daar maken wij een praatje mee. Aardig stel en geven nog wat tips over Zweden. Hebben 3 weken vakantie en gaan met de camper naar de Noordpool. Heeft hij 20 jaar geleden ook gedaan op de motor!  Zij gaan zwemmen, met shampoo mee en vertellen dat het water hier zoet is omdat er hier veel rivieren op de Baltische zee uitkomen.

Bep gaat om 7 uur het eten maken en ik ga even de dag doornemen!