Oxelösund

14 augustus 2021 - Oxelösund, Zweden

Zaterdag 14 augustus

Gisteravond geen scrabbel maar naar Vera gekeken, een politieserie, elke vrijdag op RTL8.

Elke keer, weer een opzichzelfstaande aflevering, alleen jammer van de reclames er tussen.

Ook nog diverse apps van onze kleindochter die zich prima vermaakt op de Broeker Kermis,

Vanmorgen weer mooi weer, half bewolkt met veel blauw in de lucht, maar wel wat wind.

De Nederlandse buurman die gisteren even kwam buurten en vroeg, of wij al in Stockholm waren geweest en waar wij gestaan hadden. Wij hem de informatie gegeven die wij wisten en was daar blij mee. Hij kwam even gedag zeggen en bedankte ons voor de informatie van gisteren.

Wij vertrokken om 9.40 en gaan eerst over een stuk grindweg naar de 219. Een mooi stukje binnendoor en komen op de E4. Ook door een gebied met veel graan dat ze ook aan het oogsten waren.

We rijden naar Nyköping en slaan daar af. Rijden richting haven waar een camperplaats is. Er waren nog twee van de elf plaatsen vrij maar niet de mooiste plaatsen en besloten we om door te rijden omdat het nog vroeg was. Op een parkeerplaats koffie gedronken maar ook geen plaats om te overnachten. We reden een stukje verder naar Oxelösund waar ook een camperplaats is bij de haven. Daar aangekomen waren er nog slechts twee plaatsen die op de haven uitkijken. Wij de camper daar neergezet en de stoelen buiten en heerlijk in de zon gaan zitten. Daarna ik nog even een verkenningsronde gedaan en sprak de buurman en je moest met Swiss betalen maar wij Hollanders hebben die app niet op de telefoon staan. Maar je kon ook wachten tot de havenmeester langs zou komen. Ik nog even naar het restaurant gelopen en daar zat de havenmeester in zijn “praathuis” en vertelde dat je ook in het restaurant kan betalen, maar dat het pas om 12 uur open gaat. (Kreeg wel de code van de wc en  douche van hem) voor het eten naar het restaurant en daar de 150 Kronen betaald (zonder stroom). Wij eten en als alles weer schoon in de kasten ligt, dan gaan wij een wandeling maken naar het Femöreforet. Dat is een complex dat in 1966 in gebruik genomen is en dat deel uitmaakte van de Zweedse kustartillerie. Het was een onderdeel van de verdedigingswerken  voor een mogelijke aanval van de Sovjet Unie. De bemanning bestond uit 70 man waaronder 10 officieren. Voor het richten werd radar gebruikt en optische controle door periscopen. Er waren 3 kanonnen met 7,5cm geschut en met een bereik van 13 km. Ze konden één maand zichzelf voorzien en afgesloten blijven voor de buitenwereld. Ze konden chemische en tactische kernwapens doorstaan.

We zijn, achteraf, met een omweg daar gekomen (google maps!) en nog een stukje verder gelopen naar de kleine vuurtoren met vuurtorenhuis. We konden daar gewoon heen lopen en rond en om het huis heenlopen. Op de heenweg had ik al een fietspad gezien en ik zeg tegen Bep, dit is vast korter. Een mooi pad door het bos en inderdaad kwamen wij bij de haven uit. Daar omheen gelopen en zo naar de camper, en we hadden wel ruim 7km gelopen! Daar eerst thee gedronken en de lucht betrok en er viel wat regen. Stoelen naar binnen en ik ben hier eerst gaan douchen want ik had gezien dat het er keurig uitzag. Moest wel snel want 10 kronen in de automaat en dan kan je 4 minuten douchen. Nu kan ik dat toch wel snel maar wel zorgen dat de zeep uit je overgebleven haar is!

Het wijntje drinken we binnen en zowaar komt de zon weer door!

Maar we blijven binnen anders lijken we de weermannetjes wel!

We hebben dus uitzicht op de haven waar een boot gelost wordt. Als hij leeg is worden de scheepsluiken hydraulisch gesloten en even later vaart hij weg, de Oostzee op, mooi gezicht.

Als Bep met het eten bezig is begint het weer te regenen maar we zitten hoog en droog en zijn de middag goed doorgekomen. Als we aan het eten zijn schijnt de zon maar de wind is wel aangetrokken!