Rosvik

28 juli 2021 - Piteå Ö, Zweden

Woensdag 28 juli

Gisteravond nog tot half tien buiten gezeten want dan gaat de zon achter de bomen en koelt het snel af. De stoelen opruimen en ik nog een tijdje met de Zweedse buren gepraat.

Daarna de achterstand met scrabbel verkleind tot twee punten. Dan nog nieuws en weer op de IPad gekeken.

Vanmorgen weer geen wolkje aan de blauwe lucht, we treffen het enorm!

We gaan vandaag weer een stukje verder en vertrekken om 8.45 en het is 24 graden!

Naar de E4 die in het begin erg rustig is. Langs dorpjes, meren, bossen en we zien nog een stukje van de zee. Verderop wordt het wat drukker en we rijden naar Luluä en daar parkeer ik de camper in het centrum. We lopen naar de Systembalaget om nog wat wijn te kopen omdat het in Noorwegen helemaal duur is. De drankwinkels zijn van de staat en alleen zij mogen drank verkopen boven de 2,5%. Supermarkten alleen drank tot 2,5%. Ook in Finland is dat zo, drankwinkels van de staat maar daar vanaf 5,5%. Dus in de supermarkten kan je daar nog een goed biertje kopen. Maar ze verkopen ook wijn tot 5,5%. (Niet gedaan dus!) Dit is om het alcoholmisbruik tegen te gaan.

Bep nog even de COOP in voor brood en melk.

We hadden ook nog geen Zweedse Kronen en dat ook meteen geregeld.

Dan weer de camper in die 35 graden aangeeft!

Daarvandaan rijden we naar Gammelstad wat oude stad betekend. Het ontstond op een eiland, 1000 jaar geleden en kwam aan het vasteland door verhoging en uitbreiding van het eiland.

De kerk stamt uit de 14e eeuw en is van steen. Daaromheen 250 houten huisjes (Marken?) die allemaal van hout zijn. De oudste dorpskern bleef bewaard en is op de lijst van Unesco Werelderfgoed geplaatst. We zouden hier doorheen lopen maar de weg naar de parkeerplaats was geblokkeerd en moesten we een heel eind verder parkeren. We waren er wel al doorheen gereden maar het was zo warm dat we dat hele stuk niet lopen wilden. Ook was er niet zo veel te zien, er waren wel enkele souvenirswinkels open. Ook waren de huizen bewoond en ik weet hoe Markers er over denken als toeristen voorbij lopen en in hun huisjes zitten te gluren.

Dus naar het enorme kerkhof gereden en daar geparkeerd want we hadden nog geen koffie op.

Daarvandaan vertrokken (34graden!)  naar de E4 naar Rosvik, een havenplaatsje dat aan de monding van de rivier de Rosän ligt. Het heeft 1766 inwoners en er is een tankstation en een grote COOP. We komen om half één aan en moeten een telefoonnummer bellen om de code van de deur van het gebouwtje te krijgen waar de voorzieningen voor de camper in zitten. Ook hangt er een sleutel van het dorpshuis waar je naar de WC kan en ook kan douchen. Mooie zaal, net zo groot als in Zuiderwoude en met een toneel er in. En alles spic en span!

Als de stoelen buiten staan gaan we eten, lekker in de schaduw van een paar bomen en later van de camper. We lopen, onder protest van Bep (te heet), naar de haven wat ong 900 meter lopen is. Er was weinig te zien en te beleven dus had Bep gelijk, we hadden het beter niet kunnen doen met deze warmte. Maar wel doorgelopen naar de COOP om wat te kopen en dan klein geld te hebben om hier te betalen. Dat moet je in een enveloppe doen en die in de brievenbus stoppen die binnen in het hokje hangt.

Dan weer terug naar de camper en thee drinken. Deze dag niet zo’n grote rit gemaakt omdat het warm is en we daar nog van willen proberen want zoals we het tot nu toe hebben getroffen zal het wel niet blijven! Om 5 uur een lekker koud biertje en Bep een koud wit wijntje.

Ondertussen is er een man gekomen en die begint met de oude verf van het dorpshuis te krabben. Ze hebben al een stuk opnieuw geschilderd. Als hij naar huis gaat komt hij een praatje maken, heeft ook een camper maar blijft altijd in Zweden.

Er is nog niemand bij gekomen, terwijl er zijn 25 plaatsten zijn.

Bep gaat om 18.45 eten maken en ik ga nog even in het mooie dorpshuis kijken.

Na het eten nemen we nog een douche om het zeet er af te spoelen.

1. Anton van geemen:
    29 juli 2021
    Hoi Bep & Bert Zo weer een ptacht report van de dag en hele mooie foto,s net als de order van de dag. Ja hier ook altijd nog warm elke dag om en around de 30.Zo mensen heel veel plazier toegewenst van Emmy & Anton PS Ga niet zwemmen hoor want dat stelen ze je camper dat is met Afke en haar gezin gebeurt