Alukse

25 mei 2019 - Aluksne, Letland

Zaterdag 25 mei

Gisteravond weinig op TV dus drie potjes Skip Bo, want Bep wil nog steeds revanche. Maar het werd 2-1 voor mij dus stand 8-4
Vanmorgen zag het er weer goed uit, de zon scheen op de camper toen we wakker werden.
Wassen enz. is een beetje behelpen, in een klein hokje maar het is tenslotte kamperen.
Het water is bruin en dat komt uit een bron. Als je maar genoeg doucht dan wordt je vanzelf bruin maar die tijd hebben we niet. Drinkwater moet je bij het restaurant halen en dat is een paar honderd meter lopen. Ook de vuilnis moet daar heen.
Bep had een wasje en ik de fietsen er af halen. Ook is iedereen bezig om de auto's en caravans en campers te wassen omdat je niet met een vuile auto Rusland in mag! Ook maar 3 Liter drank pp en geen groenten en aardappelen en geen vlees uit Polen of Litouwen en geen losse zuivel en eieren en nog meer van die bepalingen. Er zijn er die nog een drankvoorraad hebben en dat aan het verdelen zijn. Vanmiddag om 4 uur horen we hoe of wat. Na de koffie gaan we op de fiets naar het stadje. Over de brug naar een eiland waar een oude ruïne staat, Marienburg, een kasteel, dat door Duitse kruisridders in 1342. is neergezet. Nu is het een openluchttheater met een groot podium en heel veel vaste banken binnen in de ruïne. We kijken daar even binnen en zien een trommelgroep oefenen voor vanmiddag. In het stadje is het een drukte van belang, er is markt waar veel bloemen op staan en ook etenswaren. Dan bekijken we de grote Lutherse kerk van 1705 die ook best een verfje kan gebruiken. Binnen is een oud vrouwtje aan het stofzuigen en gebaart ons dat we best verder mogen lopen. Dan gaan we met de fiets door het park en zien ook het Nieuwe kasteel dat dienst doet als museum. Er staan heel veel bussen met kinderen die zich allemaal aan het verkleden zijn in folkloristisch kostuum. Hier in Letland is de schoolvakantie begonnen. Ze hebben drie maanden vakantie, juni, juli en augustus! Dus ook leuk om schooljuffrouw of meester te zijn! Ook zien we een groepje aan het dansen, erg leuk om te zien. Het is een soort festival wat hier vandaag georganiseerd wordt en met, ik denk wel een kleine duizend kinderen! Maar de lucht betrekt en de was hangt buiten dus gaan we over de twee bruggen terug naar de camping. Het regent inmiddels en San en Irene hebben de was onder de luifel van het washok gezet en de stoelen onder de camper. Ik de luifel uitgedraaid en de fietsen er onder en Bep daar ook de was neergezet. Het regent niet hard maar je wordt er toch nat van. Ik ga nog een rondje wandelen en buurman Kees loopt met me mee. Verhalen over wat je hebt gedaan in je werkzame leven en zo zijn we na drie kwartier weer terug. Dan eten en Bep heeft de rest van de aardappelen geschild en de appels, we hadden er juist veel, geschild en appelmoes van gekookt!
Dan gaan we eten en het weer klaart op en ik ga ook de camper even wassen en de fietsen er weer op doen. De was is droog en kan weer in de kast. Dan zitten we nog even buiten en spreken dees en gene. Om 4 uur is de bijeenkomst en daar wordt  dus de route van morgen besproken en de grensformaliteiten die best uitgebreid zijn. Ook heeft iedereen zijn overtollige dranken en spijzen meegenomen die na de uitleg opgegeten en opgedronken dienen te worden. Het wordt een best gezellige middag en om 18.40 gaan wij naar de camper. Bep kookt de laatste aardappelen en ook het vlees dat we niet de grens over mogen nemen. Zo komen we aan ons quotum om zorgen morgen de grens over te komen. Sommige maken zich daar druk over maar volgens mij is daar nog niemand blijven staan! We eten weer heerlijk, deze maaltijd kan je niet in een restaurant eten. Bep heeft verschillende dingen door elkaar gemaakt en het smaakt prima, jammer dat het op is! Dan maak ik weer mijn avondwandeling naar de container om de rommel weg te gooien. Morgen dus de grens over met Rusland en ik zal wel kijken hoe dat met internet gaat. Op de campings is internet maar of het voldoende is om alles weg te sturen zullen we meemaken. Net als deze reis, wie had ooit gedacht dat we nog eens in Rusland zouden komen!