Aluksne

24 mei 2019 - Aluksne, Letland

Vrijdag 24 mei

Gisteravond toen ik nog een rondje liep zag ik twee jongens bij het keukentje zitten te eten. Ik vroeg waar ze vandaan kwamen en ze kwamen uit Duitsland, Munster. Ze waren met de fiets en twee kleine tentjes en ik vroeg waar ze heen gaan. Ze gaan naar Vietnam!, 12.000 km fietsen!
Waren op 1 mei vertrokken en hopen met 5 maanden in Vietnam te zijn! Gaan vandaag naar Riga en dan in 14 dagen naar Moskou. Hele aardige jongens, ik denk rond de twintig. Ik vertel ook over onze reis en we wensen elkaar een hele goede reis toe.
Dan nog drie potjes Skip Bo en het wordt 2-1 voor mij dus 6-3.
Vanmorgen grijze lucht en toch wat frisser. Wassen, enz. En dan eten. De camper rijklaar maken en we vertrekken om 9 uur uit Iecava. Af en toe een spattertje en na 40km komen we in Salaspils waar een Memorial is waar een concentratiekamp heeft gestaan, indrukwekkend. Hier zijn tussen 1941 en 1944 veel mensen gedeporteerd en 100.000 omgekomen. Groot terrein met grote beelden en een fototentoonstelling.
Na zo'n uur daar weer vertrokken en naar de A2 richting Sigulda. Slechte weg omdat ze aan het werk zijn om die te verbeteren. In Sigulda bij het kasteel geparkeerd en eerst koffie gedronken. Ook Fokke en Tiny staan naast ons en lopen mee. We kopen een seniorenkaartje en het is ook een soort openluchtmuseum. We lopen eerst naar een kerkje dat de oorsprong in 1225 heeft maar het houten gebouw van nu is van de 17e-18e eeuw. Dan lopen we verder naar het nieuwe kasteel (1881)dat  voor de ruïnes van van het oude kasteel (1207-1227) gebouwd is. Je kunt de toren beklimmen en dat doen we, Bep ook! 38 m hoog en een prachtig uitzicht! Dan weer naar beneden en nog diverse zalen beneden bekeken.
Dan lopen we weer terug door een beeldentuin en ook naar een kleine openluchtmuseum. Daar staan wat huisjes met een smederij, badhuis en een stalling voor oude karren. We lopen er uit en gaan terug langs diverse stalletje voor wat souvenirs. Bij de camper aangekomen gaan we eerst eten en vertrekken weer om 13.45. Ook nog een brood in het stadje gekocht en dan weer verder over de A2. Dan komt er een hele slechte weg met vier stoplichten voor werkzaamheden. Soms wel 10 min. wachten voor een stoplicht! Ook de noodweg is vreselijk slecht en alles rammelt in de camper. We verliezen hier ruim een half uur. Na Rauna zijn de werkzaamheden over maar de weg is nog niet erg best. Zo tot de afslag Aluskes en dan nog over een binnenweg die echt mooi is.
Maar de hele weg,vandaag, heel veel bossen en af en toe wat landbouw maar het meeste grasland. Ook vandaag een groot koppel koeien gezien! We komen om 16.45 op de camping aan die achter een restaurant ligt. Stroom moeten we verdelen, er zijn 14 stopcontacten van 16A en sommige, zoals wij, moeten samen op één stopcontact. Als de boel is aangesloten pakken we de stoelen en gaan bij Jan en Joke, San en Irene en Kees en Cyntia zitten. We slaan de thee over en nemen een wijntje. Henk loopt met zijn bier te zeulen want heeft te veel drank in de caravan om de grens met Rusland te passeren. Wij komen net uit denken we anders morgen groot feest om de drank op te maken die niet over de grens mag.
Bep gaat eten maken en als dat op is moet ik een eind lopen om de vuilnis weg te gooien. Ze hebben een aparte container die nogal hoog is met het oog op dat wilde dieren er op af komen!
We staan aan een meer en een stukje van het dorp af, morgen de boel verkennen.
Dan blijven we nog hier en dan zondag de grens over naar Rusland. Hoe het met het internet gaat weet ik niet, misschien zijn we afhankelijk van het internet van de camping, we zullen zien!

1. Diane Honingh:
    25 mei 2019
    Mam, je moet wel beter je best doen met skip bo hoor. Niet pa steeds laten winnen! ;)