Hamelen

27 juni 2019 - Hameln, Duitsland

Donderdag 27 juni

Gisteravond tot half elf buiten gezeten en nog twee spellen Skip Bo gedaan. Het werd gelijk dus schiet Bep er weinig mee op en om me in te halen hebben we nog wel 10 weken nodig en zoveel tijd hebben we niet! Moest wel een vest aan want het koelde lekker af.
Vanmorgen toen we opstonden was het half bewolkt en "slechts" 18 graden.
Nog even gebruik maken van de douche en dan weer de voorbereidingen om de volgende etappe te maken. We vertrokken om 9.25 en zijn eerst naar de Lidl gegaan voor brood en wat aanvullingen. We rijden richting Escherhaus en even daar voor koffie drinken. Dan weer verder door een mooi heuvelland met wat bossen en landbouw. Ook nog even tanken voor 120,9/L en dan naar Hamelen. We waren daar om 11.45, ingeschreven en een plaats gezocht. We mochten niet aan de Wezer staan met onze ACSI kaart, of bijbetalen. Het is de langste rivier van Duitsland en is 730km lang en stroomt bij Bremerhaven de Noordzee in. We zetten hem dus niet aan de Wezer maar een paar plaatsen er achter. Luifel uit, stoelen en tafel er uit en eten. Het is weer prachtig weer maar gelukkig niet zo heet als de afgelopen dagen. Om twee uur gaan we naar het stadje dat 56.000 inwoners telt. Het ontstond in de 9e eeuw rond een Benedictijner klooster. In 1200 kreeg het stadsrechten en in 1426 lid van de Hanzesteden. In de 16e eeuw kreeg het een heropleving en uit die tijd stammen veel van de oude gebouwen in Hamelen. Tijdens WOII werd de stad gebombardeerd maar het grootste deel kwam er goed van af.
Het inwonertal was voor de oorlog 30.000 maar steeg na de oorlog in 1950 naar bijna 50.000 inwoners. En dan is er natuurlijk dat verhaal van de rattenvanger van Hamelen. Het verhaal gaat dat hij tegen betaling alle muizen en ratten uit Hamelen zou verdrijven. Het gebeurde in 1284. Hij blies op zijn fluit en alle ratten en muizen volgden hem en hij ging het water in zodat alles verdronk en er geen rat en muis meer over was. Maar toen wilden de mensen niet betalen en op een dag, 26 juni 1284,  dat alle mensen in de kerk zaten kwam hij terug en blies weer op zijn fluit en 130 kinderen gingen achter hem aan de bergen over. Die kinderen hebben ze nooit meer terug gezien.
Het is 15min. lopen vanaf de camping en dan sta je midden in de "Altstadt". Een prachtig stadje met heel veel mooie oude huizen. We waren hier al een keer geweest, ik denk 10 jaar geleden, toen was er een groot feest en bijzonder druk. Nu waren er ook best veel mensen maar je kunt wel een paar foto's maken. Maar ook mooie objecten voor Bep, heel veel winkels die allemaal open zijn. Ze scoort dan ook nog een kledingstuk! We lopen het stadje door en zien bijna alle mooie huizen en gebouwen. Ook hier veel vakwerkhuizen. Maar na een paar uur rond te hebben gelopen gaan we weer terug om bij de camper wat te gaan drinken, lekker op ons eigen terras en in de zon of in de schaduw, net wat we willen. De thee slaan we over want de wijzer van de klok loopt al tegen vijven! Het wijntje smaakt goed en er komt nog een Nederlandse buurman even praten. Is ook in de Baltische staten geweest en heeft daar ook goede ervaringen mee. Komt uit Ouddorp, dus ook Noord Hollander. We eten een "lessie" en dat is dus gauw klaar. Na de afwas gaan we nog buiten zitten want in de zon is het nog heerlijk.

1. Diane Honingh:
    27 juni 2019
    Heerlijk weer! Hier was het ook een stuk frisser vandaag. Om te werken een stuk aangenamer!