St Petersburg

1 juni 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Zaterdag 1 juni

Gisteravond dus een drukke avond, Bep met haar was en ik met het blog en de foto's
Vanmorgen al weer vroeg wakker en een strak blauwe lucht en de zon! Dus even het weer gekeken en het zou mooi weer blijven dus daar onze kleding op aangepast. Om 9 uur stond de bus bij de poort en toen iedereen ingestapt was weer op stap met de gids. Het was niet druk in    St Petersburg dus konden we nog wel een rondritje met de bus maken. De gids wist weer een hoop te vertellen en vertelde ook dat ze in de tijd van Koningin Beatrix haar ook een rondleiding had gegeven van een kwartier in de Petrus en Paulus kathedraal waar Anna Paulowna, haar vader, de bet over over grootvader in een sarcofaag ligt. Ze was erg geïnteresseerd en na een tijdje kreeg ze een presentje en een bos tulpen van Beatrix. Ook vindt ze raar dat Rusland aardappelen moet importeren. Zo'n groot land en dan aardappelen importeren. Maar dat mag niet van de westerse landen van Poetin dus komen ze uit Egypte en Turkije. Ook andere producten zolas kaas en bier maar dat komt toch via Wit Rusland binnen dat daar verpakt wordt, een truc zei ze! We stopten bij de Aurora, een oceaanschip van 1903 dat in 1917 een losse flodder afschoot en zo de bestorming van het winterpaleis inluidde. Zo ontstond de revolutie en het einde van het Tsaren tijdperk. Het 127 m lange schip is in 2016 gerenoveerd en nu toegankelijk voor iedereen. Wij hadden alleen een fotostop en gingen weer verder naar de Petrus en Paulus vesting. Ook hier erg druk en moet je kaartjes van voren bestellen anders wacht een lange rij! Een prachtig onderhouden complex dat is nagebouwd naar de vesting in Naarden, alleen is dit groter. Het was bedoeld om zich tegen de invallen van de Zweden te beschermen. Hier begon de geschiedenis van de stad. Het kostte honderden lijfeigenen en Zweedse krijgsgevangenen hun leven met de bouw in de zompige moerassen. Ook St Petersburg is gebouwd op palen, toen dennenhout dat hier heel veel voorradig was. In de Neva poort staan nog de waterhoogten van overstromingen. De hoogste was in 1824. Tijdens de bouw van dit fort werden de Zweden verslagen en werd het fort een gevangenis. Door de Nevapoort werden de gevangenen naar een schip vervoerd en werden daarna geëxecuteerd. Wij lopen naar de Petrus  en Paulus kathedraal en ook hier is het erg druk. Ook nu worden wij via ons oortje geïnformeerd door de gids.  Een pracht en praal en hier liggen dus alle Tsaren, de Romanov's. Ook dus de vader van Anna Pauwlowna. Ze vertelde dat Willem Alexander de enige koning is die afstamt van de Tsarenfamilie. Als we daar in de mensenmassa hebben rondgekeken gaan we weer naar de bus en die brengt ons naar de steiger van de draagvleugelboot. Die brengt ons in een half uur naar het Petershof. Een buitenverblijf van de Tsaren opgezet door Peter de Grote. Het ligt 30km ten ZW van St Petersburg en door zijn gunstige ligging bouwde hij daar een paleis. Er werd in 1714 mee begonnen en Peter de Grote had vele architecten uitgenodigd, ook Nederlandse, om dit project te maken. Twee paleizen met hogere en lagere tuinen. Ook de Tsaar zelf hielp mee. Het werd het Versaille van Rusland met wel 60 fonteinen die niet door pompen maar door een kunstmatig aangelegen kanaal gevoed worden. Na de revolutie werd het staatsbezit en werden de vele kostbaarheden uit het paleis gehaald en werd het museum. Tijdens de tweede wereldoorlog werden alle kostbaarheden onder gebracht en de beelden in de tuinen begraven. Nadat de Duitsers op 19 jan. 1944 zich terugtrokken bliezen ze het paleis op. Maar meteen na de oorlog werd met de herstelwerkzaamheden begonnen en werden gebouwen en fonteinen weer in de originele staat hersteld. Onze gids leidde ons door de tuinen en langs de vele fonteinen. Om 2 uur was de rondleiding afgelopen en kon ieder zijns weegs gaan maar om 14.50 weer bij de bus zijn. Wij gingen met Rob en Lianne eerst wat eten en daarna nog langs de vele souvenir stalletjes. Om drie uur vertrok de bus en om 15.50 waren we weer bij het hotel. Dan eerst wat drinken en Bep een wasje doen en ik water bij vullen. De stoelen er uit en daarna lekker in de zon gaan zitten. Ook het wijntje drinken we buiten in de ZON. Ondertussen even dit in elkaar flansen omdat vanavond de finale is van de Champion League (waar Ajax eigenlijk had moeten spelen!) Bep gaat wat eenvoudigs maken en als het eten op is gooi ik de vuilnis weg en ga hier mee door.

1. Diane Honingh:
    1 juni 2019
    Prachtige foto’s en wat een prachtig weer. Hier ook eindelijk een mooi weekend. We hebben net buiten gegeten en ik zit nu ook nog even buiten. De finale begint over 1,5 uur pas dus kan nog wel even lekker zitten. Tja... tis toch wel dubbel om te kijken vanavond, vind je niet? Doet toch nog steeds wel beetje zeer!