Cases de Pëne

23 april 2024 - Cases-de-Pène, Frankrijk

Dinsdag 13 april

Gisteravond TV gekeken via de schotel en ging allemaal prima. Ook viel de wind weg en er was volle maan, helder en dus koud. Wel de kachel aan laten staan vannacht.

Vanmorgen toen ik het luik boven het bed openschoof een blauwe lucht met zon, heerlijk!

Na ontbijt de boel weer klaar maken voor de volgende etappe. We waren om half 10 klaar voor vertrek maar een Duitser had moeilijkheden bij vertrek. De slagboom ging niet open!

Een Fransman zei dat hij even achteruit moest gaan en hij het proberen ging en als het niet lukte hij de burgemeester zou opbellen. Maar ook hij het pasje er voor maar de slagboom niet open! Hij bellen (met de burgemeester?) en nogmaals pasje er voor andersom enz. enz. Maar slagboom niet open. Weer bellen en weer proberen en toen de camper een stukje achteruit gereden en ja, de slagboom ging open. Er stond al een hele rij en wij vertrokken 25 minuten later! Het was 9 graden. Via een behoorlijke klim naar de A75 en die was rustig om te rijden. Best veel wind maar ook de zon en de temperatuur liep op naar 15 graden!

Twee tunnels door en dan een behoorlijke afdaling kwamen we bij een parkeerplaats 30 km voor Beziers. Daar koffie gedronken en ik nog even naar buiten en ook hier heel veel wind! Tijdens de koffie zoeken we een overnachtingsplek, met stroom voor ons kacheltje. Het wordt Cases de Pène waar ook een Camping Car Park is en even voor Perpignan ligt.

Weer verder en even voor Beziers binnendoor naar Narbonne en zo richting Perpignan.

Daar even voor afgeslagen en via de D117 komen we in Cases de Pène. Camper neergezet en eerst gaan eten, half twee. Het is heerlijk 15 graden maar veel windstoten. Als die er niet waren geweest hadden we nog even buiten kunnen zitten. Ik ga na het eten nog even naar het dorp dat 970 inwoners heeft. Is ook een bakker en ik loop over de brug die over de rivier de Agly gaat waar ook wat water in staat. Loop naar boven, langs het bijzondere gemeentehuis en verder naar de kerk, Sainte Colombe, die in de 17e eeuw gebouwd is. Ook de Torre del Far wat een uitkijkpunt was maar allemaal op slot!

Loop nog door het uitgestorven dorp en dan weer naar beneden naar de camperplaats.

Bep heeft inmiddels de camper van binnen gekuist, dus alles weer spic en span.

Dan gaat Bep wat lezen en ik wat schrijven en lezen. We drinken thee en later nog een   glaasje wijn. De wind wordt steeds minder en dat is wel lekker als straks de schotel omhoog gaat. Bep maakt weer eten en na de afwas gaan we in de ontspannen houding.

1. Diane Honingh:
    24 april 2024
    Wat maakt dat al een verschil hè, zon en blauwe lucht. Nu nog hogere temperaturen!
    Fijn trouwens dat de schotel weer naar behoren werkt.
  2. Tom:
    24 april 2024
    Wat fijn dat de schotel gewoon weer werkt. Hopelijk wordt de lucht bij jullie alleen nog maar blauwer en zonniger! Hier is het weer wel oke, maar erg koud: dikke jas aan dus...
  3. Huberdina Schouten:
    24 april 2024
    Jeetje,zitten jullie in de sneeuw aan de antivries, dat is toch wel even heel wat anders,Hier houdt het ook niet op,gisterenochtend redelijk weer,buiten gegeten, maar in de middag (theetijd) moesten we naar binnen, begon behoorlijk te waaien dus maar weer naar binnen en het blijft maar koud,a.s.zaterdag 20 graden,zeggen ze, eerst zien en dan geloven.
  4. Liesbeth:
    24 april 2024
    Dinsdag 13 ..??!! 🤣😂 23 hoor.

Jouw reactie