Millau

22 april 2024 - Millau, Frankrijk

Maandag 22 april

Gisteravond de wedstrijd afgekeken en het werd nog spannend en heftig toen Feyenoord met 10 man kwam te staan. Maar zij hielden stand en wonnen met 1-0. Ook gunstig voor Ajax!

We kijken TV op de iPad want Bep durft het nog niet aan om de schotel op te zetten. Er zat een 10Amp zekering in en ik had er één van 7,5 of veel hoger.

Vandaag maar even kijken of ik een paar 10 Amp. zekeringen kan kopen.

Vanmorgen bewolkt en toch behoorlijk fris. Het elektrische kacheltje heeft ook vannacht zijn dienst bewezen maar vanmorgen toch even de gaskachel er bij zodat het behaaglijk is in de camper.

De Pauwen waren vroeg wakker maar stonden wat verder weg dus hadden wij er weinig last van. Eten en de camper klaarmaken en het water en de WC regelen. We vertrekken om 9.25 naar de A27 richting St Étienne, het was bewolkt en slechts 4 graden. Druk op de weg maar de andere kant was een file van wel 8 km! Over de ringbaan en dan de afslag naar de N88 richting Le Puy. We gaan door het oude Vulkanen gebied met best hoge bergen waar we overheen gaan. Het is een mooi gebied als het zonnetje schijnt en dat is nu niet het geval. Tussen de -1 en 4 graden met kroksneeuw! Net voorbij Le Puy gaan we tanken en ik vraag naar een mini zekering van 10 ampère. Na veel zoeken heeft hij alleen een 15 ampère voor me die ik neem.

Klein stukje verder gaan we koffie drinken en het is erg koud buiten, wind, -2 graden met kroksneeuw. Dus na een kwartier zijn we weer vertrokken richting Mende en het weer werd niet beter. Even daar voorbij gestopt om te eten. Het was inmiddels 5 graden met af en toe een zonnetje, geen sneeuw meer. We besluiten om niet naar La Canourgue te gaan omdat het ook behoorlijk hoog ligt en ook wel koud zal zijn. We gaan een stukje over de A75 en slaan voor de tolbrug af naar Millau. De zon gaat steeds meer schijnen en we komen om 14.30 in Millau aan. Zetten de camper op de camperplaats, sluiten alles aan en lopen de stad in. Het is uitgestorven want het is maandag en dan zijn de meeste winkels dicht.

We bezoeken nog twee kerken, de Notre Dame en de Église Sacré Coeur. De eerste zijn ze begonnen met de bouw eind 11e eeuw. Maar binnen is het donker en erg somber, we zijn er zo weer uit. Ook nog een Belfort waar ze in de 12e eeuw mee begonnen zijn te bouwen. We lopen ook nog door een nieuw winkelcentrum waar ook de meeste winkels ook dicht zijn. Zo zijn we theetijd weer terug bij de camper.

Millau heeft bijna 22.000 inwoners en er was al voor de jaartelling een Gallische nederzetting. Ook de Romeinen waren hier en er waren zo’n 600 pottenbakkers ateliers. In 1187 kreeg het privileges van Alfons II van Aragon. Tijdens de 100 jarige oorlog was Millau in handen van de Engelsen. In 1620 was Millau één van de protestantse steden van Frankrijk die rebelleerde tegen de franse koning Lodewijk XIII. In de 19e eeuw was het een centrum voor bewerking van schapenhuiden en stond bekend om de handschoenen.

Ook is Millau ommuurd geweest maar de muur werd in de 18e eeuw afgebroken omdat die overbodig werd.

Zo’n kleine 40 jaar geleden hebben we hier vlakbij ook 2X gestaan met de vouwwagen. Toen hadden we 3 kinderen mee die zich heerlijk vermaakte met dammen bouwen in de rivier de Dourby, maar er is een hoop veranderd in die jaren, we kunnen het niet meer terug!

Na de thee nemen we een Beerenburg die ik meegenomen had voor koude tijden. Die hadden we gehad vandaag dus kon de fles tevoorschijn gehaald worden!

Bep gaat het eten maken terwijl de camperplaats vol loopt. In de camper is het heerlijk, de kachel hoeft nog niet aan want de zon doet zijn werk!

Als ik de vuilnis heb weggegooid zie ik dat er van de 41 plaatsen nog één beschikbaar is!

1. Diane Honingh:
    22 april 2024
    Wat een vreselijk weer! Hier hadden we dan geen sneeuw maar met 10 graden vanmiddag en een flinke wind was het weer koud. Gelukkig hebben jullie je huis bij je en kun je gewoon net zo veel verder trekken tot er wel warmte is! Ik hoop voor jullie dat dat snel is. 😘
  2. Tom:
    23 april 2024
    Het weer zit nog niet mee, dus snel op naar de zon! Gelukkig kan de Beerenburg jullie warm houden, en ook het kacheltje ;).

Jouw reactie