Stolzenau

18 juni 2020 - Stolzenau, Duitsland

Woensdag 18 juni

Gisteravond nog totdat de zon al achter de bomen vertrokken was, buiten gezeten.
Er is weinig op TV dus doen we een potje Scrabbel, dat ik win, 5-3 voor Bep, ik kom een beetje dichterbij!
Vannacht wat geregend en vanmorgen bewolkt.
Vandaag gaan we weer een stukje verder en nadat de camper weer voorzien was met schoon water en het afvalwater geloosd hadden vertrokken we om 10.10 uit Bramsche. We reden binnendoor over soms smalle wegen naar Wagenfeld waar we om 11 uur aankwamen. Daar zouden we gaan staan en het zag er ook leuk uit op een plaatje maar de werkelijkheid viel tegen.
7 plaatsen en één bezet en gras met veel molshopen, dus prutterig! Dat werd hem dus niet voor vandaag en eerst koffie gedronken en te overleggen. Volgende camperplaats gevonden in Stolzenau, een plaatsje aan de Weser. Kwamen daar om 12.10 aan en van de 24 plaatsen waren er nog 6 vrij. Dus de camper daar neergezet en geïnstalleerd. Gaan eerst eten voordat we het stadje in gaan. Maar het begint flink te regenen en wachten maar tot het droog wordt.
Stolzenau heeft bijna 7500 inwoners en ligt dus aan de Weser. Het is ontstaan bij een plek waar de Graaf van Hoye  in 1346 een Burcht bouwde. Na 1945 werd het nog steeds bewoond maar in 1960 is het afgebroken. Nu staat er op deze plaats een middelbare school, de Schlossshule.
Ook is hier een grote Bio gas centrale.
Tweede helft van de 20e eeuw was hier een eenheid van de Koninklijke Luchtmacht gestationeerd.
De militairen hier waren uitgerust met luchtdoelraketten, type Hawk en Patriot en later aanvulling met Stinger raketten. In 1991 werden er twee groepen uitgezonden naar Turkije voor de verdediging van een vliegveld tijdens de Golfoorlog.
In 1995 werd het na het einde van de koude oorlog opgeheven waarmee na 35 jaar er een einde aan kwam en de troepen terug gingen naar Nederland.
Het blijft de hele middag regenen maar om half vier lijkt het er wat op en gaan even het stadje in want we hebben voor morgen brood nodig. Zijn wel wat winkels maar we gaan niet zo ver want het begint weer wat harder te regenen. Als we terug zijn, aan de thee met wat lekkers van de bakker!
Hier voor ons de Weser waar toch heel wat vrachtschepen door gaan.
De Weser is de langste rivier van Duitsland die er in begint, en eindigt in de Noordzee.
Hij ontspringt in het Thuringer Wald en heet daar de Werra. Ze vloeien samen en zijn dan 730 km lang. Ook stromen er veel zijriviertjes in de Weser. Bremen is de belangrijkste stad aan de rivier.
Om 5 uur is het droog en dan ga ik nog even naar buiten en zie dat de camperplaats helemaal vol loopt, ik tel ze en het zijn er 27, want achter ons staat ook zo'n rij. Maar ik ga naar binnen want Bep heeft een wijntje ingeschonken.
Bep gaat om half zeven aan het eten beginnen na deze natte dag!

1. Marije:
    19 juni 2020
    Ha Bep&Bert, jullie hebben de smaak weer te pakken! Gaan jullie nu heel Duitsland door? En de rest van de Eu?
    Hier ook veel molshopen, maar niet zoveel regen. Nog veel reisplezier! Ik blijf jullie volgen.