Heinsen

21 juni 2020 - Heinsen, Duitsland

Zondag 21 juni.    ZOMER

We hadden gisteren wat problemen met de stroom want als ik er een munt in gooide, geen stroom.
Toen de buurman er ook geld in gooide heb ik het nog een keer geprobeerd en toen wel stroom. Dus kunnen de batterijen van de fietsen opgeladen worden
Vanmorgen prachtig weer, strak blauwe lucht. Maar wij vertrekken vandaag naar de volgende halte en zorgen dat de camper weer rijklaar is. Nog even het water en de WC regelen en we vertrekken om 9.30 uit Stolzenau. Over een mooie rustige weg door het Duitse landschap naar Minden. De windmolens staal allemaal stil, er is geen wind en prachtig weer. Bij Minden staat een grote kerncentrale langs de Weser. Rijden richting Hamelen, waar we al een keer geweest zijn en dus de rattenvanger gezien hebben. Dan steeds langs de Weser en er is een omleiding zodat we door de heuvels moeten. Een prachtige route, ook Duitsland is mooi. We drinken geen koffie omdat we naar een camping gaan er daar meestal " mittagruhe" is, dwz, dat ze van 12 tot 14.00 uur gesloten zijn. Komen om 11.45 aan en het zijn Nederlandse eigenaars dus praat het wel makkelijk. Ze moet even zoeken voor een plaats want het is druk en er komen nog 25 caravans vanmiddag aan die besproken hebben!
De man rijdt voor en wijst ons een mooie plaats aan met zicht op de Weser. Installeren ons en gaan aan de koffie. We besluiten om vandaag maar een rustdag in te plannen en van het mooie weer te genieten.
Heinsen is een dorp met 800 inwoners. Ligt aan de Weser en er was al bewoning in de Steentijd.
De bergen rond Heinsen bestaan uit "Muschelkalk" wat belangrijke inkomsten waren voor het dorp. Er stonden ook kalkovens waar de kalk gebrand werd. De eerste vermelding dateert uit 832. Het vervoer over de Weser gebeurde met een " lattenschiff" waarvan het laatste exemplaar in 1991gemaakt werd voor een riviervisser. Ook is er een fietsveer dat door vrijwilligers onderhouden wordt.
De Liboriuskerk stamt in oorsprong uit de 13e eeuw en wordt nu door de Evangelische-Lutherse gemeente gebruikt. De toren is van hout en stamt uit de 16e eeuw.
Ook staan er diverse vakwerkhuizen, we zullen het allemaal zien!
Na het eten maak ik een verkenningsronde over de camping en zie dat er veel Nederlanders staan.
Ook veel kano's varen voorbij en allemaal stroomafwaarts. Zou ik ook doen, je hoeft alleen maar te sturen en de stroming is best snel!
We zoeken de schaduw van de luifel want het is best warm in de zon. Ook kan je de tijd goed in de gaten houden want de kerkklok slaat om het kwartier. Dus op tijd voor de thee en als de klok 5 heeft geslagen is het tijd voor een wijntje.
Om half zeven gaat Bep met het eten beginnen en ik zet de tafel in de schaduw want het is nog warm als we gaan eten.

1. Diane Honingh:
    21 juni 2020