Heinsen

22 juni 2020 - Heinsen, Duitsland

Maandag 22 juni

Gisteravond nog een tijd buiten gezeten en twee potjes Skip Bo gedaan. Bep was onverslaanbaar deze avond en hield er ook geen rekening mee dat het vaderdag was en won twee keer zodat de stand gelijk is.
Vanmorgen bewolkt en het had behoorlijk gedauwd. Om 9 uur begon het zowaar te regenen maar na een uurtje was het weer droog. Koffie drinken en de spullen pakken om een fietstocht te maken.
We vertrokken om 11.30 want toen brak de zon er af en toe door. Stroomafwaarts over het fietspad naar Polle waar ik op de terugweg de pont wilde nemen. Daar dus voorbij gereden, langs Brevorde maar de weg en ook het fietspad was " gesperrd". De bedoeling was om naar Bodenwerder te fietsen en daar over de brug en de andere kant terug. Dat ging dus niet door. Er was nog een afslag naar Grave dat pal aan de Weser ligt. Daar heen gereden, daar is ook een kleine camping, en zag dat er ook een pontje lag. Er hing een bel dus daar mee gebeld maar er kwam niets. Nog eens rond gekeken en nogmaals gebeld en zag dat het pontje van 14.00 tot 20.00 uur vaart in de week, in het weekend vanaf 10 uur. Dus zouden we om moeten keren en hetzelfde stuk terug moeten fietsen want het was 12 uur. Er kwam een man aan en zei dat hij ons wel over zou zetten. Fietsen er op maar de pont kwam niet van de wal. Ik helpen duwen en ja, hij kwam los en we vaarden naar de overkant. Ik zei nog tegen Bep: " als we niet aan boord kunnen springen dan haal ik je wel in Bremen op!"
Maar het ging gelukkig goed en kwamen aan de overkant. Eerst de man hartelijk bedankt en dan maar stroomopwaarts fietsen en kwamen bij Polle waar een veer is maar ook een Burcht, althans een ruïne, die voor het eerst vermeld werd in 1285 en met de 30jarige oorlog (1618-1648) door de Zweden verwoest werd.
Het is nooit meer opgebouwd. Even verder op een bankje de meegenomen lunch verorbert.
We fietsten verder over een prachtig fietspad naar Holzminden wat een behoorlijke stad is (ruim 20.000 inwoners) Mooie stad met veel vakwerkhuizen, marktplaats en natuurlijk enkele kerken en ook een Synagoge.
Daar rondgelopen en ook even langs de Lidl gegaan voor wat boodschappen.
Dan weer terug over de brug naar de andere oever en zo op Heinsen aan. Er zat nog een venijnige klim in maar ja, je gaat ook weer naar beneden.
Om 15.35 weer terug en aan de thee. Als we aan et wijntje zitten zijn alle wolken verdwenen en is het wederom heerlijk. Bep gaat om half zeven weer een maaltijd bereiden en ik laat me verassen!

1. Diane Honingh:
    23 juni 2020
    Hee vader... wanneer verras jij dat mensie eens met een maaltijd?