Stolzenau

20 juni 2020 - Stolzenau, Duitsland

Zaterdag 20 juni

Gisteravond nog even buiten gezeten en er kwamen twee vrachtboten voor de wal die hier overnachten. Nog even geholpen om de trossen om de bolders te doen en gevraagd hoeveel vracht hij aan boord had. 1300 ton grind aan boord en het schip was half vol maar lag wel aan de ijk.
Toen ik daar stond viel er een grote druppel regen en ik hoorde het regenen op de bomen iets verder op. Snel de stoelen naar binnen en toen begon het toch te hozen van het water! Ook nog een paar onweersklappen maar na een half uur was het weer droog.
Vanmorgen vroeg wakker, half zes, want de twee boten vertrokken. Dus konden we op tijd douchen. Voor de koffie nog even naar de Lidl geweest om brood te halen voor morgen en wat lekkers voor bij de koffie. Sprak een Nederlander die hier ook staat, er staan er 3 van de 27. Hij is alleen met zijn hond, zijn vrouw is twee jaar geleden overleden maar is vorig jaar toch heel Scandinavië doorgereden omdat hij daar goede herinneringen aan had. Na de koffiebuiten gaan buiten zitten want het is heerlijk weer.
Voor ons wordt weer een boot geladen met zand en grind, het is een duwboot die om 12 uur vol is en vertrekt met 1300 ton zand en grind.
Bep gaat nog even naar de Kik en komt met een tasje met inhoud terug. Ik kijk waar we morgen eventueel naar toe kunnen gaan.
Na het eten de fietsen in gereedheid gebracht en samen vertrokken, nu stroomopwaarts. Het fietspad was minder als gisteren al ging het later wel.
We gingen weer over een sluis waar de boten in lagen die bij de camperplaats vertrokken waren.
Naar Schüsselburg waar we ook een waterkrachtcentrale passeerde.  Nog een stuk verder gereden en dan weer terug. Maar afgeslagen naar de biocentrale waar ze heel veel houtsnippers in verwerken. Gaan over de brug van de Weser en komen in Leese. We rijden ook nog zo'n afgraving langs dat het grind helemaal dmv transportbanden naar de centrale plek brengt.
In Leese ook een monument met veel namen van soldaten die in de twee wereldoorlogen gesneuveld zijn. In Frankrijk zie je dat in elk dorp, hier staan ze wat achteraf.
Dan rijden we weer terug over de brug waar je een mooi overzicht hebt van de camperplaats en camping. Nog een rondje door Stolzenau en dan naar de camperplaats. Zet meteen de fietsen achterop en Bep de stoelen buiten waar we wat gaan drinken. De rest van de middag genieten we van de zon. Eerst aan de thee en daarna een koud wit wijntje. Ook komt de man nog langs om het stageld te innen, een vriendelijke man die wel in is voor een praatje.
Bep gaat om half zeven het eten maken en verdagen we naar binnen.

1. Diane Honingh:
    20 juni 2020
    Eindelijk eens bijgelezen. Het was van de week zo’n gekkenhuis op werk dat ik steeds laat thuis was. Hier was het vandaag ook heerlijk weer. Vanmorgen zijn Finus en ik nieuwe planten gaan halen voor het tuintje bij de keuken: eindelijk heb ik m’n hortensia’s! En een laurier struik om het gat in de heg op te vullen.
    Vanmiddag lekker buiten gezeten en vanavond buiten gegourmet. We zijn nu net naar binnen gegaan. Niet dat het te koud werd maar Finus wilde nog even tv kijken, Netflix wel te verstaan want de tv bestaat tegenwoordig alleen uit herhalingen. Om gek van te worden!
    Sanne is gisteravond weer eens op stap geweest. Ze kon via een vriend een tafel op een terras op het Leidseplein reserveren dus was ze met Lise en Maxime daarheen. Ze heeft er van genoten: eindelijk weer gewoon even een beetje normaal! Het terras ging wel om 2 uur dicht dus ze was voor haar doen vroeg thuis. Nou ja, na drie maanden niet uitgaan was dit natuurlijk al weer heel wat!
    Tom heeft gisterenmiddag z’n laatste les gehad en heeft vanaf nu vakantie. Het is echt bizar gewoon, pas 18 augustus ofzo begint school weer. Donderdag moet hij z’n boeken al inleveren.
    Wens jullie een fijne avond en goede reis als jullie morgen weer verder gaan. Dikke kus