Heinsen

23 juni 2020 - Heinsen, Duitsland

Dinsdag 23 juni

Gisteravond toen Bep afgewassen had de kaarten gepakt want ik wilde revanche van gisteravond. En dat lukte, ik won drie keer dus heb ik weer een voorsprong!
Vanmorgen strak blauwe lucht en de zon schijnt volop. Na het eten heeft Bep een wasje en ik de water en WC voorzieningen. Als de was hangt gaan we koffie drinken. Bep blijft bij de camper en ik loop het dorp in. Zo langs de Kerk en even verder ligt daar ook nog de laatste " lattenschiff" kleiner dan ik dacht, net een kano. Ook is er nog een kalkoven en een bordje verwijst er naar. Ik dat weggetje in gelopen en na één km nog geen kalkoven. Misschien na de volgende bocht maar nee nog niks. Nog een stuk verder gelopen en het ging behoorlijk omhoog! Op een bankje gekeken of ik het op mijn telefoon kon vinden maar geen bereik! Zou terug gaan en vanmiddag de fiets nemen om verder te kijken maar zag een bordje en dat verwees ook niet naar de kalkoven. Maar misschien achter de volgende bocht? Nog wat verder en ja daar was de kalkoven op zo'n kleine drie km. Hiervan hebben er meer gestaan maar deze is bewaard gebleven en in 2002 gerestaureerd. Ze gooide er van dat kalksteen bovenin en dat werd dan verhit tot boven de 1000 graden en dan kwam er ongebluste kalk uit! Dan weer naar beneden en nog door het dorpje gelopen en op de camping aan. Ook is hier een pontje dat op maandag, dinsdag en woensdag niet vaart, dus daar hebben we weinig aan!
Na het eten zijn we op de fiets gestapt en naar Holzminden gereden. Zouden eerst naar Polle om wat boodschapjes te halen maar Bep wilde de ronde van gisteren andersom! Sus eerst stroomopwaarts en dan de andere kant weer terug. We rijden dan de camping voorbij en komen in Polle waar we met een gierpont werden overgezet (net als gisteren 1 euro pp en dat is goedkoper dan het pontje in Holysloot!) Een gierpont heeft twee kabels waarvan aan de ene twee kettingen aan zitten en de andere de stroomkabel. Dmv de kettingen laat hij het pontje schuin varen en door de stroming van de Weser gaat hij dan vanzelf naar de overkant. Ook gingen er twee auto's mee.
Wel mondkapje op! Bep naar de supermarkt en ik buiten gebleven. De ruïne kon je niet op, die was gesloten. Dan het laatste stukje naar de camping en meteen aan de thee. Als ik betaald heb nemen we een wijntje. We moeten wel de schaduw opzoeken want het is warm vandaag.
Bep gaat pas om 19.30 aan het eten beginnen want het is nog heerlijk buiten.