Höxter

24 juni 2020 - Höxter, Duitsland

Woensdag 24 juni

Gisteravond dus laat gegeten en daarna nog een spelletje Skip Bo gedaan dat ik verloor, dus komt Bep wat dichterbij. Ook nog een tijdje met de buren gepraat die alle twee nog werken.
Het was een mooie avond dus laat naar binnen.
Vanmorgen prachtig weer en eerst nog douchen voordat wij vertrekken naar de volgende bestemming.
De eigenaar komt de stroom er af halen en maakt nog een praatje. Ze zijn hier 10 jaar geleden gekomen vanuit Nederland. Hij vertelde dat de Weser in de winter zo'n 3 á 4 meter stijgt en dat het onderste stuk waar nu ook caravans staan onder water loopt.
Nadat we het water gelost hebben vertrekken we voor een korte trip naar Höxter. Maar hoe anders liep het! Via de Tom Tom er naar toe en kwamen voor een brug waar 2.10m overheen mocht. Wij zijn 2.32m dus omgedraaid en een andere weg gezocht. Door Höxter en we kwamen weer bij hetzelfde punt uit. Dan maar verder gereden en een andere plaats opzoeken. Opeens zagen wij een bord " Umleitung" en dat gevolgd. Een eind verder gingen we wel over de Weser en moesten toen via de andere oever terug. Daar nog een camperplaats bezocht maar was niet veel en dan toch maar doorgereden naar Höxter. Daar naar de camperplaats en die was aardig vol. Van de plaatsen met stroom was alles bezet dus wij een plaats zonder stroom genomen want dat hebben we niet nodig. Daar was nog ruimte maar een uur later stond het helemaal vol. Er kunnen hier 70 campers staan en even verderop is er nog een met 50 plaatsen. In plaats van dus 20 km werden het er 66! Luifel uit en eerst gegeten en daarna even onderuit in de stoel en genieten van het mooie weer!
Dan lopen we de stad in dat ruim 30.000 inwoners heeft. Ook een historische binnenstad met veel vakwerkhuizen. Ook hier diverse kerken waarvan wij er twee gezien hebben, de Kilianikirche, uit de 11 eeuw maar diverse keren gerestaureerd. Ook de St Nicolai kirche waar sinds 1200 ook al een kerk stond en die in 1533 Evangelisch Luthers werd. We lopen zo door de binnenstad met diverse winkels die voor Bep ook wel interessant zijn. Eerlijk gezegd valt het me een beetje tegen. Misschien komt het ook omdat er in 2005 een enorme explosie is geweest die diverse oude gebouwen ernstig beschadigd heeft en er nu wat nieuwe tussen staan.
We gaan weer terug over de brug waar we niet met de camper over konden en zijn om 15.15 weer terug bij de camper. Lekker genieten van het mooie weer, bakkie thee en daarna een wijntje!
Om half zeven komt de man van de gemeente controleren of je wel een kaartje gekocht hebt en ik wissel wat papiergeld om voor munten die je hier nodig hebt. Bep gaat zich met het eten bemoeien en ik doe de administratie.