Hökster

25 juni 2020 - Höxter, Duitsland

Donderdag 25 juni

Gisteravond binnen gegeten want dan konden we meteen naar de toespraak van onze Premier Mark Rutte kijken en luisteren. Weer versoepelingen maar de 1,5 m blijft voorlopig.
Nog tot 10 uur buiten gezeten en daarna een spel Scrabbel gedaan dat ik won. Nog één puntje verwijderd om gelijk te komen.
Vanmorgen prachtig weer, strak blauwe lucht en volop zon. (Goed voor het zonnepaneel)
Na de nodige klusjes, koffie drinken en dan op de fiets langs de Weser. Eerst richting Holzminden waar we onderweg langs het klooster Corvey komen, wat op de lijst van UNESCO staat.
Het klooster werd gesticht in 815 door Adalardus en zijn broer Wala van Corbie, neven van Karel de Grote. Adalardus had een belangrijke positie aan het hof van Karel de Grote.
De Abdijgebouwen werden in 823 in gebruik genomen. Adalardus richtte landbouwcolonies op en het waren landbouwarbeiders uit Oudenaarde (Oost Vlaanderen) die de monniken hielpen met het ontginnen van de gronden.
In de middeleeuwen had het ook contacten met Nederland. o bezat het nagenoeg geheel Westerwolde en had de voogdij over Winschoten.
Het klooster werd in de 30 jarige oorlog (1618-1648) vernield en nadien weer opgebouwd.
In de 19e eeuw werd het klooster opgeheven en werd overgedragen aan de hertogen van Ratibor en vorsten van Corvey.
De meest beroemde inwoner van Corvey was August Heinrich Hoffman van Fullersleben, de schrijver van het Duitse Volkslied. Hij is daar ook begraven.
Nu is het museum, restaurant en actief Hotel.
Daar dus even gekeken en doorgereden naar Holzminden. Onderweg nog de buren tegengekomen die naast ons stonden in Heinsen. In Holzminden de kaarten op de bus gedaan en dan aan de terugweg begonnen op de andere oever. Op een bankje de meegenomen lunch opgegeten. We zaten tegenover de camperplaats die ook aan de Weser ligt, prachtige plek!
Als dat op was weer verder naar Höxter door een mooi landschap.
Teruggekomen de luifel weer uitgezet en even ons zitvlak rust gegund. Ik ben nog even terug geweest naar Corvey om ook de achterste gebouwen te bekijken. Het was er erg rustig! Dan op de fiets terug, de stad door en me bij Bep neergevlijd!
Vanmorgen dus strak blauwe lucht maar vanmiddag zijn er toch wat wolken gekomen maar de temperatuur is heerlijk.
De rest van de middag brengen we bij de camper door, lekker in de schaduw. Na de thee het wijntje en Bep gaat om 18.40 naar binnen om het eten te maken.