Stolzenau

19 juni 2020 - Stolzenau, Duitsland

Vrijdag 19 juni

Vanaf gisteravond 8 uur droog en vanmorgen schijnt de zon. Na het eten eerst de gasfles verwisselen omdat hij leeg was. Zet de koelkast op gas omdat stroom per 6 uur gaat en ik er         's nachts niet uit ga om dat te regelen en overdag gebruik je bijna geen stroom en de batterij laadt op via de zonnepanelen.
Na het eten, als de boel weer opgeruimd is, de fietsen er af en na de koffie zijn we naar de Lidl gefietst, 2 km hier vandaan. Met volle zijtassen weer terug en alle boodschappen weer op zijn plaats gelegd. Ik daarna nog een verkenningsronde gemaakt en zie dat er een fietspad helemaal langs de Weser gaat.
Nog even in de zon voor de camper gezeten. Vanmorgen vroeg zijn ze begonnen met een boot vol te laden met grind. Dat gaat met transportbanden die ze kunnen zwenken en zo de boot geleidelijk vol maken. Het is net een geluid van een waterval. Om half één is de boot vol en vertrekt. Een ander vrachtschip ligt aan de kade en lost zijn auto dmv een kraan die hij aan boord heeft. De Nebucadnezar, zo heet de boot, gaat verder op laden. Een beetje reuring zo voor je neus is best leuk!
Na het eten op de fietsen gestapt en stroomafwaarts de rivier gevolgd. Hier zijn heel veel grind afgravingen. Dat wordt via transportbanden, kilometers lang, naar een centraal punt gebracht om daar gewassen en gesorteerd te worden. Er staan er hier diverse van die installaties.
Ook staat er nog een elektriciteitscentrale, maar buiten gebruik denk ik. Ik zie geen activiteiten en rook uit de schoorsteen.
We rijden over een brug over de Weser en komen in Landesbergen. Daar even rond gereden en weer verder naar Estorf. Daar even voor is een sluis in de Weser en er ging net een boot door. In Estorf ook even rondgekeken en de kerk is van 1413, eerst katholiek en nu Luthers Hervormd.
Geen groot dorp maar wel grote huizen. Dat hebben we hier al meer gezien, kosten zeker niet veel!
Dan de terugweg begonnen, dezelfde als de heenweg. Nog wel op een bankje wat gedronken en in Stolzenau aangekomen wilde Bep eerst nog even naar de KIK om daar te snuffelen. Goed gesnuffeld want ze kwam met een paar kledingstukken terug, ook een voor mij.
Het laatste stukje naar de camper en daar thee gaan drinken, voor de camper. Maar de thee was net op toen er een paar spatten vielen en wij naar binnen verhuisde. Maar gelukkig van korte duur zodat we het wijntje weer buiten in de zon konden drinken
Bep om half zeven naar binnen om te zorgen dat we weer eten krijgen!
Vandaag weer een mooie dag.

1. Tante Co:
    19 juni 2020
    Weer bedankt voor jullie verslag van vandaag ! Dat lijkt mij toch zo leuk in een vreemd land te fietsen, voor jullie is dat al heel vertrouwd ! tante Co