Nijverdal

26 mei 2021 - Hellendoorn, Nederland

Woensdag 26 mei

Gisteravond de hele avond droog gebleven maar vannacht weer enkele buien gehad. Vanmorgen zowaar blauw in de lucht maar werd later toch weer grijs. We zagen hier ook 4 zwaluw’s vliegen en dat geeft hoop! We drinken koffie en ik haal het zeil van de fietsen en plaats de batterijen. Ik heb een klein rondje uitgezet want volgens buienradar krijgen we vanmiddag weer regen.

We gaan eerst langs het Landal Greenpark en dan door de bossen en over de heuvels naar Nijverdal. Nijverdal heeft bijna 25.000 inwoners maar geen oude stad, het had in 1826 slechts 37 gebouwen. Het is als fabriekarbeidersdorp gesticht in 1836 door de Nederlandsche Handel Maatschappij die in samenwerking met de Engelsman Thomas Ainsworth een fabriek opzette van weverij en spinnerij. De naam Nijverdal is een samenvoeging van Nijver(heid) en het (Regge)dal. Later is deze fabriek uitgegroeid tot de Koninklijke ten Cate wat veel arbeidsplaatsen opleverde. Daarom is Nijverdal zo gegroeid en is Hellendoorn daarbij achtergebleven. Omdat het nog vrij nieuw is vind je er weinig oude gebouwen. Komt ook omdat het centrum op 22 maart 1945 is plat gebombardeerd door de geallieerden waarbij 73 inwoners om het leven kwamen. Ook de kerk, St Antonius van Padua (1905),  werd op 6 oktober 1944 bij een bombardement verwoest maar na de bevrijding weer begonnen te herstellen en in 1946 geopend.

We doen nog de AH aan en Nijverdal heeft leuke winkels waar Bep even in gegluurd heeft.

We reden weer verder en er kwam een enorme bui ( bedankt buienradar). Wij schuilen onder een veranda van een Atelier. Er kwam een vrouw naar buiten en vroeg of we niet even wilde schuilen in haar Atelier. Dit deden we en zij maakt mooie dingen, oa schilderijen en beelden. Geeft ook workshops en les in tekenen en schilderen.  Na een half uur te hebben gezeten was het weer droog en gingen we weer verder. Stukje over de Sallandse Heuvelrug, maar de lucht dreigde en zijn we via een kortere weg weer terug naar de camperplaats gefietst, (20km). Fietsen onder het zeil gezet en we zaten net te eten toen er een wolkbreuk over ons heen kwam. Het weer is onbetrouwbaar, zo is het lekker met de zon er bij maar er kan ook zomaar gaan regenen. Dus nog een spel scrabbel gedaan en binnen thee gedronken. Daarna zijn we naar buiten gegaan om, met vest aan, nog even van de zon te genieten. Duurde niet zo lang, de zon ging weg, en hebben een wijntje in de camper genomen. Bep gaat eten maken en ik doe dit even typen. Na het eten valt er weer een spatje regen en is het best fris!